Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Kino współczesne

Wrażliwy inżynier. Dokumenty o kinie Marka Cousinsa

Wyobraźmy sobie ośmioletniego Marka Cousinsa. Jest rok 1973. Co ten chłopiec robi w czasie wolnym? Powiecie, że na pewno chodzi do kina. Może i tak – ponoć właśnie wtedy...

Stawić czoła historii. Wywiad z Radu Jude

„Wolę koncentrować się na realizacji filmów traktujących o współczesności tak, aby odzwierciedlały przeszłość. Z kolei filmy historyczne tworzę w taki sposób, by opowiadały o teraźniejszości” – mówi w rozmowie...
Kino z doświadczeniem migracyjnym Ewa Fiuk Zainteresowanie tematem migracji w kinie niemieckim sięga co najmniej końca lat 60., kiedy w RFN już od niemal dekady żyło pierwsze pokolenie imigrantów pochodzących z krajów Europy Południowej i Turcji. Dopiero jednak w drugiej połowie lat 90., gdy dorosło drugie pokolenie, o migracji i integracji zaczęły opowiadać osoby, które same ich doświadczyły. Ich filmy tworzą jeden z ciekawszych nurtów we współczesnym kinie niemieckim, będący nie tylko formą opowiadania autobiograficznego, lecz także wyrazem inspirujących poszukiwań gatunkowych.
Kino współczesne Nauka śmiechu Bert Rebhandl Niemieckie kino od zawsze było postrzegane jako niezwykle poważne. Czy nowe pokolenie twórców będzie w stanie wyjść poza paradygmat wysokoartystycznego kina autorskiego?
Kino współczesne Animacja to mój dom. Wywiad z Michaelą Pavlatovą Marta Maciejewska „Stale muszę pracować nad sobą, swoją opinią, sprawdzać, czy jeśli to, co studenci prezentują, mi się nie podoba, to jest to błąd filmu czy może jednak mój. To jest dla mnie niezwykle ciekawe, ale jest to straszliwa praca” – z MICHAELĄ PAVLÁTOVĄ o byciu animatorką kiedyś i dziś, przemianach w animacji oraz pracy ze studentami rozmawia MARTA MACIEJEWSKA.
Kino współczesne Dziecięca historia kina? Problematyczny status filmu młodej widowni Miłosz Stelmach Kino skierowanej do dziecięcej i młodzieżowej widowni okupuje osobliwą pozycję w świecie kina i otaczającej go kulturze. Z jednej strony jest ono w niektórych formach niezwykle popularne, nadając ton współczesnej popkulturze i podbijając zestawienia box office’ów. Z drugiej jednak często bywa marginalizowane w społecznym, ale też filmoznawczym odbiorze, który projektuje dla niego specyficzną niszę.
Bez ograniczeń. Dorosła kolonizacja kina dzieci Michał R. Wiśniewski Kino familijne zdradziło dzieci na rzecz dorosłych. Wyjście zachodnich filmów animowanych z „getta dzieciństwa” przez przypodobanie się gustom starszych odbiorców sprawiło, że filmy o dziecięcych sprawach zostały zepchnięte na margines. Lekceważenie dziecięcej perspektywy przez krytyków splata się z lekceważeniem dzieci w społeczeństwie.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 76 nr 75
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2025 Ekrany