Animacja to mój dom. Wywiad z Michaelą Pavlatovą
„Stale muszę pracować nad sobą, swoją opinią, sprawdzać, czy jeśli to, co studenci prezentują, mi się nie podoba, to jest to błąd filmu czy może jednak mój. To jest dla mnie niezwykle ciekawe, ale jest to straszliwa praca” – z MICHAELĄ PAVLÁTOVĄ o byciu animatorką kiedyś i dziś, przemianach w animacji oraz pracy ze studentami rozmawia MARTA MACIEJEWSKA.
Kino współczesne
Dziecięca historia kina? Problematyczny status filmu młodej widowni
Kino skierowanej do dziecięcej i młodzieżowej widowni okupuje osobliwą pozycję w świecie kina i otaczającej go kulturze. Z jednej strony jest ono w niektórych formach niezwykle popularne, nadając ton współczesnej popkulturze i podbijając zestawienia box office’ów. Z drugiej jednak często bywa marginalizowane w społecznym, ale też filmoznawczym odbiorze, który projektuje dla niego specyficzną niszę.
Kino współczesne
Bez ograniczeń. Dorosła kolonizacja kina dzieci
Kino familijne zdradziło dzieci na rzecz dorosłych. Wyjście zachodnich filmów animowanych z „getta dzieciństwa” przez przypodobanie się gustom starszych odbiorców sprawiło, że filmy o dziecięcych sprawach zostały zepchnięte na margines. Lekceważenie dziecięcej perspektywy przez krytyków splata się z lekceważeniem dzieci w społeczeństwie.
Kino współczesne
Tracenie krajobrazu
Krajobraz rozumiany jako motyw, tło lub pole symbolicznych znaczeń to coraz częstszy punkt wyjścia do badań nad filmami. Pejzaże antropocenu stają się też intrygującym filtrem w trakcie oglądania propozycji festiwalu Nowe Horyzonty. Chcąc oddać ich charakter, konieczna byłaby jednak rezygnacja z kompasu: zdanie się na intuicję, swobodna eksploracja, uważne trwanie.
„Jak się tam muzyka miele…”. Muzyczna kultura remiksu i nowa chłopomania
Co tak naprawdę słyszymy, kiedy słyszymy muzykę ludową na ścieżkach dźwiękowych filmów takich jak "Chłopi", "Znachor", "Kos" czy serialu "1670"? Obecny zwrot ku historii ludowej i odrodzenie etnicznych brzmień w muzyce filmowej pokazują, że chociaż do naszych korzeni sięgamy trochę po omacku, to tęsknota za ludowym autentyzmem dawno nie była tak silna.