Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Historia kina

Filmowa Odrzania. Kino Ziem Odzyskanych

Filmów dotyczących powojennej integracji poniemieckich ziem na zachodzie i północy Polski jest więcej, niż się wydaje, i mniej, niż powinno, zważywszy na historyczne, polityczne i społeczne znaczenie tego procesu....

Autostopowiczka. Kino Mai Zetterling

Kariera Mai Zetterling trwała ponad pół wieku. W tym czasie artystka zrealizowała kilkanaście filmów i zagrała w kilkudziesięciu, przekraczając granice państw i gatunków, zmieniając style i modele produkcyjne. Była...
Pierwsze kroki w mrok. Niema groza jest nieśmiertelna Sebastian Smoliński Amerykański komik i aktor Patton Oswalt obejrzał Nosferatu (1922, F.W. Murnau) w wieku pięciu lat i wspomina ten seans jako absolutnie przerażające doświadczenie. Dla wielu kinomanów i kinomanek widok ucharakteryzowanego na wampira, bladego Maxa Schrecka wydaje się pierwotną sceną filmowej grozy.
Historia kina Kompot na Centralnym, trawa u króla sedesów Bartek Przybyszewski Polscy filmowcy nieśmiało kiełznali temat narkotyków długo po tym, gdy został on oswojony przez kino zachodnie. Co i jak zażywali bohaterowie i bohaterki polskich filmów lat 90.? Oraz co kinowe reprezentacje mówią nam o ówczesnej polityce narkotykowej?
Historia kina Jałowa ziemia. Jak kapitalizm wykończył polskie kino gatunkowe Michał Piepiórka Psy, Kiler, Młode wilki, Nic śmiesznego – trudno mówić o polskim kinie lat 90. bez tych tytułów. Nic więc dziwnego, że pierwsza dekada III Rzeczpospolitej zdaje się okresem zawładniętym przez kino gatunkowe. I faktycznie – tylko się zdaje. Bo znacznie bliższa prawdy jest teza, że interesujące nas dziesięciolecie było raczej czasem wyjaławiania rodzimej kinematografii gatunku, a w najlepszym razie próbą kontynuacji popularnych trendów zapoczątkowanych jeszcze w głębokich latach 80.
Historia kina Głos z tamtego świata Piotr Śmiałowski Na przełomie lat 50. i 60. minionego wieku Kornel Filipowicz, pisarz i stały współpracownik Stanisława Różewicza, natknął się w jednym z krakowskich dzienników na notkę o złapaniu pary oszustów: fałszywego lekarza i kobiety podającej się za medium, którzy żerowali na ludzkich chorobach i nieszczęściu. Zainspirowany tą historią "Głos z tamtego świata" Różewicza stawiał pytanie o naturę manipulacji: jej sprawcy, a jednocześnie jego ofiar. Widz musiał rozsądzić, czy efekty takiego działania były wyłącznie złe, nawet jeśli jednoznacznie fałszywe były intencje. Autorzy – a więc reżyser oraz para scenarzystów, Kornel Filipowicz i Tadeusz Różewicz – nie bronili pary oszustów, starali się natomiast zrozumieć samotnych ludzi, którzy dali się oszukać.
Dotyk Kinga Hu. Zen, polityka i sztuki walki Mateusz R. Orzech King Hu to reżyser, którego nowatorskie podejście do kina wuxia w latach 60. i 70. przekształciło je w nowoczesny gatunek, cieszący się popularnością na całym świecie. Konwencje filmów o bohaterskich wojownikach – odpowiednio wysublimowane i zmodernizowane – służyły mu jako medium do wyrażania refleksji społecznych i idei metafizycznych. Do dziś jego produkcje stanowią niekończące się źródło inspiracji.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 75 nr 74
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2025 Ekrany