Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Historia kina

Poprawianie kina: Serpico polonico

Dla wielu wyda się to pewnie herezją, ale Serpico (1973), czyli klasyczny film policyjny Sidneya Lumeta opowiadający o prawdziwym nowojorskim glinie, który powiedział „nie” systemowi korupcji na posterunkach Wielkiego...

Dzieciaki nie boją się ciemności

Przychodzi taki wiek, że Świnka Peppa idzie w odstawkę, a jej miejsce zajmują gnijące zombie, opętane kukły i nienasyceni krwiopijcy. Zainteresowanie ekranową makabrą nie jest wśród dzieci niczym niezwykłym....
Rupieciarnia dźwięków. Brzmienie filmów Wojciecha Jerzego Hasa Krzysztof Siwoń Gdyby przyszło skomponować koncertową suitę z brzmień reprezentatywnych dla twórczości autora Rękopisu znalezionego w Saragossie (1965), musiałoby się w niej znaleźć kilka elementarnych składników. Po pierwsze, muzyka jednego z mistrzów, z którymi Wojciech Jerzy Has współpracował: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara lub Jerzego Maksymiuka. Po drugie, jeden z doskonale użytych cytatów z klasyki, najlepiej Ludwiga van Beethovena. Nie mogłoby też zabraknąć sentymentalnej piosenki rodem z przedwojennego mieszkania lub mieszczańskiej restauracji.
Historia kina Filmowa Odrzania. Kino Ziem Odzyskanych Miłosz Stelmach Filmów dotyczących powojennej integracji poniemieckich ziem na zachodzie i północy Polski jest więcej, niż się wydaje, i mniej, niż powinno, zważywszy na historyczne, polityczne i społeczne znaczenie tego procesu. Powstawały w różnych okolicznościach i warunkach politycznych, rozgrywały się w różnych częściach tzw. Ziem Odzyskanych i sięgały po odmienne konwencje gatunkowe, niemniej łączy je na tyle dużo, że układają się w odrębny nurt rodzimej kinematografii.
Historia kina Autostopowiczka. Kino Mai Zetterling Marta Stańczyk Kariera Mai Zetterling trwała ponad pół wieku. W tym czasie artystka zrealizowała kilkanaście filmów i zagrała w kilkudziesięciu, przekraczając granice państw i gatunków, zmieniając style i modele produkcyjne. Była i pozostaje jak błędny ognik, wymykając się zaszufladkowaniu i tradycyjnej historiografii. Często powtarzała, że napędzało ją pragnienie przygody i podróżowania – ta przygodność znajduje odbicie w jej twórczości.
Historia kina Pierwsze kroki w mrok. Niema groza jest nieśmiertelna Sebastian Smoliński Amerykański komik i aktor Patton Oswalt obejrzał Nosferatu (1922, F.W. Murnau) w wieku pięciu lat i wspomina ten seans jako absolutnie przerażające doświadczenie. Dla wielu kinomanów i kinomanek widok ucharakteryzowanego na wampira, bladego Maxa Schrecka wydaje się pierwotną sceną filmowej grozy.
Kompot na Centralnym, trawa u króla sedesów Bartek Przybyszewski Polscy filmowcy nieśmiało kiełznali temat narkotyków długo po tym, gdy został on oswojony przez kino zachodnie. Co i jak zażywali bohaterowie i bohaterki polskich filmów lat 90.? Oraz co kinowe reprezentacje mówią nam o ówczesnej polityce narkotykowej?
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 76 nr 75
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2025 Ekrany