Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Historia kina

Radykalność filmowego impresjonizmu. Wywiad z Tang Shushuen

Gdy hongkońska kinematografia przeżywała w latach 60. swój gwałtowny rozkwit, repertuar kinowy zdominowany był przez produkcje wytwórni Shaw Brothers – spektakularne filmy kostiumowe, melodramaty i widowiska sztuk walki, realizowane...

Wspólnota Narodów. Sploty neokolonialne w kinie

Relacje Wielkiej Brytanii z krajami niegdyś powiązanymi z nią kolonialnie czy terytorialnie, a dziś należącymi do Wspólnoty Narodów, mają swoje odbicie w kinie. Jeśli przyjrzeć się wzorom, wedle których...
Krzyki i ryki. O Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Michał Piepiórka Spory o selekcję i werdykty jury. Kłótnie o upolitycznienie i środowiskowe naciski. Wołanie o umiędzynarodowienie i domaganie się krajowego uznania. Protesty przeciwko odwołaniu dyrektorów i łamaniu regulaminu. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych od 50 edycji wywołuje gorące dyskusje. Nie ma drugiej instytucji w polskiej kinematografii, która wyzwalałaby takie emocje. Świadczy to o jednym – jak ważnym i potrzebnym festiwalem jest.
Historia kina Inżynier Kazimierz Prószyński. Historia wizjonera i jego niespełnionych ambicji Monika Supruniuk Kazimierz Prószyński postrzegany jest jako jeden z czołowych pionierów światowej kinematografii, na równi z Edisonem i braćmi Lumière. Jako „gigant nauki”, jak określił go IPN, stał się jednym z symboli dumy z polskich osiągnięć w dziedzinie techniki. Ocena trafności tego zestawienia z kanonizowanymi ojcami kina pozostaje otwarta, jednak już sama ta narracja odzwierciedla nasze aspiracje.
Historia kina Ciaśniej, ciaśniej! Gorset jako kostium i metafora Karolina Żebrowska Każdy widz, zwłaszcza gustujący w produkcjach historycznych, kojarzy ten motyw. Piękna bohaterka trzyma się mocno jakiegoś mebla, by nieubłagana służąca lub nieprzychylna członkini rodziny mogła możliwie najciaśniej zawiązać jej gorset. Tu nie ma miejsca na oddech, ruch czy jakiekolwiek resztki komfortu. Są za to obtarcia, połamane żebra i zero autonomii. Ale czy rzeczywiście ten powtarzający się filmowy trop ma oparcie w prawdzie historycznej?
Historia kina Poprawianie kina: Serpico polonico Michał Oleszczyk Dla wielu wyda się to pewnie herezją, ale Serpico (1973), czyli klasyczny film policyjny Sidneya Lumeta opowiadający o prawdziwym nowojorskim glinie, który powiedział „nie” systemowi korupcji na posterunkach Wielkiego Jabłka, nie jest filmem doskonałym.
Dzieciaki nie boją się ciemności Remigiusz Różański Przychodzi taki wiek, że Świnka Peppa idzie w odstawkę, a jej miejsce zajmują gnijące zombie, opętane kukły i nienasyceni krwiopijcy. Zainteresowanie ekranową makabrą nie jest wśród dzieci niczym niezwykłym. Przychodzi naturalnie, na długo przed pierwszym pryszczem na czole. Zanim jednak młodzi zaczną binge’ować slashery, ich zapotrzebowanie na dreszcz zaspokajają serialowe horrory dziecięce. Są różnorodne jak wcielenia Draculi; przybierają postać strasznych antologii, czarnych komedii, ale również doprawionych grozą przygodówek i akcyjniaków. Co najważniejsze – traktują młodego widza z szacunkiem.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 77 nr 76
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2025 Ekrany