Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Odkrycia

Czy maszyny śnią o śmierci?

Sztuczna inteligencja nie cieszy się dziś najlepszą opinią w kontekście swojej relacji z kinem. Choć bywa wykorzystywana jako użyteczne narzędzie – jak w przypadku dopracowania brzmienia węgierskich kwestii dialogowych...

Skarby

Mama chomikuje miłość po kątach, aż brakuje powietrza, nie można otworzyć drzwi. Jest patologiczną zbieraczką, co dla córki oznacza dzieciństwo dzikie, zagracone i pełne bizantyjskiego przepychu. Cuchnąca ciasnota chroni...
Biedne istoty Miłosz Stelmach Niewielu jest twórców, którzy w tak organiczny sposób łączyliby żelazną konsekwencję w doborze poruszanych problemów z ciągłą ewolucją stylistyczną, jak Jorgos Lantimos. Grecki reżyser od debiutanckiej Kinetty (2005) rozwija własne obsesje tematyczne, wśród których prym wiedzie zainteresowanie arbitralnością społecznych konwencji. W kolejnych filmach z podejrzliwością, a czasem też kpiną przyglądał się on konstruktom kulturowym, takim jak język, obyczaje, wzorce seksualności czy relacje międzyludzkie.
Odkrycia La Chimera Bogna Goślińska Podróżując przez zimową Toskanię, Arthur śni o Beniaminie, która odeszła wraz ze słonecznymi wspomnieniami. Sen zostaje przerwany przez konduktora, a ulotne obrazy ustępują rzeczywistości. W twarzy jednej ze współpasażerek mężczyzna dostrzega podobieństwo do profili uwiecznianych na etruskich wazach. Być może Arthur był archeologiem i wydobywał podobne naczynia spod ziemi? Teraz do grobowców włamuje się głównie w poszukiwaniu guza od nadgorliwych karabinierów.
Odkrycia Nie obiecujcie sobie zbyt wiele po końcu świata Paweł Biliński Entuzjaści obrazoburczych dzieł Radu Judego nie powinni być rozczarowani – reżyser Aferim! (2015) nakręcił kolejny „antyrumuński” film. Twórcy nagrodzonego w Locarno Nie obiecujcie sobie zbyt wiele po końcu świata (tytuł odsyła do aforyzmu Stanisława Jerzego Leca) nie zależy jednak na zadowoleniu kogokolwiek – jego film konsternuje heterogeniczną poetyką, drażni długością poszczególnych ujęć i zamierzoną niedbałością o narracyjną potoczystość, zaś poziom wulgarności monologów głównej bohaterki zapewne u wielu wywoła dyskomfort.
Odkrycia Anatomia upadku Mateusz Demski Nikt nie spodziewał się takiego obrotu spraw – Złota Palma powędrowała do Justine Triet. Francuska reżyserka to twórczyni znana canneńskiej widowni, choć nigdy nie zaliczała się do faworytek festiwalu – jej poprzedni film, Sybilla (2019), startujący w konkursie przed kilkoma laty, spotkał się nawet z miażdżącą krytyką.
Najlepsze filmy 2024. Ranking redakcji „Ekranów” Redakcja "Ekranów" Prezentujemy ranking najlepszych filmów 2024 roku według redakcji “Ekranów”. Pod uwagę braliśmy filmy w oficjalnej dystrybucji kinowej oraz tytuły z platform streamingowych, których polska premiera miała miejsce w 2024 roku.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 75 nr 74
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2025 Ekrany