Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Odkrycia

Miasto, które wyjechało

Było kiedyś na południu Turcji, w Kurdystanie, tuż nad brzegiem Tygrysu, historyczne miasto o nazwie Hasankeyf. Na przestrzeni 10 tysięcy lat rozwinęły się tam liczne cywilizacje, przenikały kultury i...

Sny o miłości

„Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś?” – pytała w słynnym zbiorze esejów Maria Janion. Nad tym samym zastanawia się w swym najnowszym filmie Dag Johan Haugerud. Czyni to za pośrednictwem...
Sirât Daria Sienkiewicz Nad bezkresem czerwonego piachu górują kilkunastometrowe piramidy zakurzonych głośników. Z labiryntu sprzętu i plątaniny kabli wyłaniają się kolejne ręce, w końcu ktoś wpina do gniazda ostatni przewód, a w ziemię z całej siły uderza grom maszynowego bitu. Teraz kamera zabiera nas w sam środek imprezy: spaleni słońcem wagabundy bujają się pod dyktando muzyki, a ich zlepione w anonimową masę ciała zaczynają pulsować od jednostajnych uderzeń basu. Hipnotyczne dzieło Olivera Laxe’a to najgorętszy rave sezonu i zarazem madmaxowa przejażdżka wzdłuż krainy zbolałych i pragnących odpoczynku dusz. Od takiego kina pękają bębenki, z ciała ulatuje świadomość, a nogi same rwą się do rytualnego tańca oczyszczenia.
Odkrycia Czy maszyny śnią o śmierci? Kamil Kalbarczyk Sztuczna inteligencja nie cieszy się dziś najlepszą opinią w kontekście swojej relacji z kinem. Choć bywa wykorzystywana jako użyteczne narzędzie – jak w przypadku dopracowania brzmienia węgierskich kwestii dialogowych w "Brutaliście" (2024, B. Corbet) – została przyjęta chłodno, a wręcz kasandrycznie. Z kolei bezsensowny zalew obrazków stylizowanych na filmy studia Ghibli, jaki zdominował przez chwilę social media, tylko strywializował pogłębiającą się przecież więź kina i AI. W czasach, kiedy cyfrowe algorytmy coraz śmielej wkraczają w obszary zarezerwowane dotychczas dla ludzkiej kreatywności i sprawczości, film "Czy maszyny śnią o śmierci?" jest świeżym głosem w dyskusji o granicach sztuki i technologii, rzeczywistości i fikcji.
Odkrycia Skarby Bogna Goślińska Mama chomikuje miłość po kątach, aż brakuje powietrza, nie można otworzyć drzwi. Jest patologiczną zbieraczką, co dla córki oznacza dzieciństwo dzikie, zagracone i pełne bizantyjskiego przepychu. Cuchnąca ciasnota chroni przed nieprzyjaznym światem jak dobrze obwarowana twierdza. Kiedy matka znika, Maria zostaje z naręczem skarbów obciążonych jej obecnością – wygodniej będzie upchnąć je do worków na śmieci i odciąć przeszłość grubą kreską.
Odkrycia Biedne istoty Miłosz Stelmach Niewielu jest twórców, którzy w tak organiczny sposób łączyliby żelazną konsekwencję w doborze poruszanych problemów z ciągłą ewolucją stylistyczną, jak Jorgos Lantimos. Grecki reżyser od debiutanckiej Kinetty (2005) rozwija własne obsesje tematyczne, wśród których prym wiedzie zainteresowanie arbitralnością społecznych konwencji. W kolejnych filmach z podejrzliwością, a czasem też kpiną przyglądał się on konstruktom kulturowym, takim jak język, obyczaje, wzorce seksualności czy relacje międzyludzkie.
La Chimera Bogna Goślińska Podróżując przez zimową Toskanię, Arthur śni o Beniaminie, która odeszła wraz ze słonecznymi wspomnieniami. Sen zostaje przerwany przez konduktora, a ulotne obrazy ustępują rzeczywistości. W twarzy jednej ze współpasażerek mężczyzna dostrzega podobieństwo do profili uwiecznianych na etruskich wazach. Być może Arthur był archeologiem i wydobywał podobne naczynia spod ziemi? Teraz do grobowców włamuje się głównie w poszukiwaniu guza od nadgorliwych karabinierów.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 77 nr 76
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2025 Ekrany