20 000 gatunków pszczół

Tytułowa mnogość gatunków pszczół to informacja przyrodnicza związana z wątkiem fabularnym, a równocześnie ironiczny komentarz do ograniczonej liczby i jednoznaczności wzorców społecznych określających ludzką podmiotowość. Ośmioletni chłopiec nazywany Cocó przeżywa dylematy związane ze swoją tożsamością płciową, bezskutecznie próbując dopasować się do norm dotyczących męskiego lub kobiecego stroju, zachowania, gramatycznych form wypowiedzi. Nurtujące go wątpliwości odzwierciedla androgyniczny wygląd. Jest on podkreślony przez typ urody odtwórczyni postaci, Sofíi Ottero, która odebrała w Berlinie Złotego Niedźwiedzia za najlepszą rolę pierwszoplanową – nagrodę przyznawaną od 2021 roku bez podziału na kategorie związane z płcią.

Innego rodzaju tożsamościowe wątpliwości przeżywa Ane, matka Cocó, dla której wakacyjna wyprawa z synem i jego rodzeństwem do rodzinnego domu w hiszpańskiej części Kraju Basków oznacza konieczność skonfrontowania się z dorobkiem artystycznym ojca, a także weryfikację własnych planów i możliwości twórczych jako rzeźbiarki. Matka Ane nadal mieszka w tym samym domu, w którym znajdowała się pracownia wciąż wspominanego męża. Jego dorobek stawia zresztą za wzór córce – pozbawionej, jej zdaniem, talentu – do której zdaje się mieć pretensje o emigrację na francuską stronę baskijskiej krainy i odcięcie się od korzeni.

Dla samodzielnej od lat Ane powrót jest tym trudniejszy, że wiąże się z podporządkowaniem stylowi życia matki i siostry, ich rytuałom i towarzyszącym im uroczystościom. Prozaiczne sytuacje dnia codziennego odsłaniają różnice w podejściu kobiet do tradycji i obyczajów pielęgnowanych w małej społeczności, a także do modeli wychowawczych. Jednocześnie z akceptacją osobowości Cocó nie ma żadnych problemów Lourdes, ciotka Ane, mieszkająca z dala od miasteczka i zajmująca się prowadzeniem pasieki. Rytm jej egzystencji wyznaczają czynności związane z pszczelarstwem, opieką nad ulami oraz praktykowaną z przekonaniem medycyną naturalną. Dla osoby tak doskonale zdającej sobie sprawę z gatunkowej różnorodności w świecie nie-ludzkim problemem nie są wątpliwości odwiedzającego ją dziecka, lecz wywierana na nie presja otoczenia. To właśnie Lourdes zwraca uwagę na fakt, że kiedy spędzający z nią czas Cocó pragnie wyrazić swoje emocje, zawsze używa formy żeńskiej, korespondującej z wrażliwością i preferowanym sposobem postrzegania siebie.

Problematyka filmu Estibaliz Urresola Solaguren pozwala zestawić go z innymi współczesnymi obrazami okresu dorastania, takimi jak Chłopczyca (2011) Céline Sciammy czy Girl (2018) Lukasa Dhonta, których młode osoby stają przed wyzwaniem zdefiniowania własnej tożsamości płciowej. W każdym z tych tytułów główne postacie wpisane zostają w sieć różnorodnych relacji społecznych, ograniczających je albo wręcz przeciwnie, dających im siłę do bycia sobą.

Autorka filmu przyznała w wywiadzie, że dorastając w wielodzietnej rodzinie, uprawiając pływanie i inne sporty, wielokrotnie musiała się mierzyć z ograniczeniami narzucanymi jej ze względu na płeć. Dlatego postanowiła pokazać normatywność wzorców męskości i kobiecości, z którymi nie każdy potrafi się zidentyfikować. Przed przygotowaniem scenariusza przeprowadziła szereg rozmów z rodzicami transpłciowych dzieci w wieku od trzech do dziewięciu lat, wysłuchując ich zwierzeń na temat wysiłku, jaki wszyscy członkowie rodziny musieli podjąć, by przemyśleć swoje role i miejsce we wzajemnych relacjach. Co ciekawe, w wypowiedziach często pojawiało się pojęcie „przejścia” lub „przemiany”, określające postawę matek i ojców wobec rzeczywistości oraz norm społecznych, a nie zachowanie dzieci, którym dano prawo do dokonania wyboru.

20 000 gatunków pszczół

20.000 especies de abejas

Hiszpania 2023, 125’

reż. i scen. Estibaliz Urresola Solaguren, zdj. Gina Ferrer García, prod. Especies de Abejas i in., wyst. Sofía Otero, Patricia López Arnaiz, Ane Gabarain, Itziar Lazkano, Sara Cózar, Martxelo Rubio

Komentuj