Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Kino współczesne

Za drzwiami szafy. Coming out w Hollywood

Kino odegrało szczególną rolę w kształtowaniu się społeczności LGBT+ i w upowszechnieniu akceptacji dla nieheteronormatywnych wizerunków męskości. Queerowe praktyki odbiorcze i przenikanie tematyki homoseksualnej do mainstreamu przyczyniają się do...

Essential Scoring. Muzyka w filmach Skolimowskiego

Nazwisko autora Essential Killing nie kojarzy się z konkretną metodą kształtowania ścieżki dźwiękowej (jak w przypadku Kubricka, Lyncha czy Godarda), nie rozpoznamy go również po skłonności do cytowania ulubionej...
Kronika oporu. Niezbędnik ukraińskiego kina Miłosz Stelmach Historia filmu ukraińskiego jak w soczewce skupia najważniejsze dylematy i aspiracje tego narodu w XX i XXI wieku – nawet nie tyle przez to, co pokazuje na ekranie, ile przez losy samej instytucji kina. Od próby znalezienia autonomii w ramach opresyjnych struktur ZSRR, poprzez budowę niepodległej kinematografii, aż po poszukiwanie jedności narodowej w obliczu postępującej presji i agresji ze strony Federacji Rosyjskiej – przez dziesięciolecia kino było wyrazem walki o ideologiczną, artystyczną, kulturową i finansową niezależność od Rosji.
Kino współczesne Klęska urodzaju? Panorama japońskiego przemysłu filmowego Jagoda Murczyńska Truizmem jest stwierdzenie, że ostatnie ćwierćwiecze przyniosło kinu radykalne zmiany – by wspomnieć tylko cyfrową rewolucję, globalizację rynków czy raptowne przyspieszenie konsumpcji filmów zarówno na poziomie kina artystycznego, jak i kasowych blockbusterów. Kinematografia japońska nie jest wyjątkiem: całościowa produkcja wzrosła tu ponad dwukrotnie, a udział lokalnych tytułów na rynku poszerzył się z 41,4% do 55,4%, przy czym zajmują one też coraz częściej najwyższe pozycje w rankingach box office’u.
Kino współczesne Białe święta. Adwent po amerykańsku Małgorzata Mączko Kiedy polski widz zasiada przed telewizorem, by po raz kolejny spędzić święta z Kevinem, amerykańska publiczność mierzy się z filmową klęską urodzaju. Obok bożonarodzeniowych klasyków czekają na nią dziesiątki nowych sezonowych propozycji. Niekwestionowanym liderem telewizyjnej świątecznej rozrywki jest Hallmark Channel, którego produkcje przenoszą widzów do pocztówkowej małomiasteczkowej Ameryki. Przyjęty przez stację model działania ma swoich naśladowców, lecz aby mógł przetrwać, musi otworzyć się na zmianę.
Kino współczesne Youn Yuh-jung. Pożogi i ogniska domowe Kamil Kalbarczyk W jednym z odcinków Moich drogich przyjaciół grana przez Youn postać, wplątawszy się w miłosny trójkąt, z pretensją odpowiada swojej sympatii: „Czyli wy macie główne role, a ja mam być aktorką drugoplanową?”. Pięć lat później to za rolę drugoplanową Youn Yuh-jung jako pierwsza Koreanka zdobędzie Oscara i zapozuje z nim ubrana w narzuconej na wieczorową suknię bomberce, niemal identycznej jak kurtka noszona we wspomnianej scenie. Nagrodzona kreacja jowialnej babci Soon-ja w Minari zapewne zdominuje emploi Koreanki. Jednakowoż, choć często gra ona strażniczki ogniska domowego, nierzadko wcielała się też w mścicielki i podpalaczki rodzinnego porządku. Żywiołem Youn wydaje się zatem ogień – niezależnie, czy jej bohaterkom patronuje Hestia czy Nemezis.
Piosenka jest dobra na wszystko? Krzysztof Siwoń Muzyka to fale magnetyczne. Kiedy opuszczają źródło dźwięku, a następnie rozchodzą się w przestrzeni i docierają do narządów słuchu, niemal błyskawicznie wywołują reakcję organizmu. W momencie otrzymania przez mózg informacji o muzyce uruchomiony zostaje ośrodek przyjemności – stąd uwalniana jest dopamina, neuroprzekaźnik odpowiadający za poczucie szczęścia. Zdarza się jednak, że umysł antycypuje rozwój muzyki, a zmysły muszą poddać się bezwarunkowej reakcji: na chwilę przed najbardziej ekscytującym fragmentem piosenki po mięśniach grzbietu przechodzi dreszcz. To „wyprzedzanie” muzyki może wynikać ze znajomości danej piosenki lub z przewidywalnego rozwoju utworu.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 64 nr 63
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2022 Ekrany