Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Kino współczesne

Fan nasz pan? Toksyczne praktyki fanowskie

"Misery" (1987) Stephena Kinga zapisała się w historii sugestywnym odmalowaniem lęków związanych z wpływem popkultury na umysły odbiorców. Ich uosobieniem jest antagonistka powieści, Annie Wilkes, która więzi autora swojej...

Zimowa playlista filmowa

Zima kojarzy się z ciepłymi piernikami, kolorowymi lampkami, śniegiem po kolana i roześmianymi dziećmi… Co niektórym. Dla naszej redakcji to głównie dżdżyste widoki za oknem i wspomnienia, które wraz...
Bezczelne ciało. Florence Pugh Marta Stańczyk Jest aktorką paradoksalną, z zadziornością wydostającą się z każdej szufladki, w której próbuje się ją zamknąć. Jest pełna seksapilu, ale można się z nią utożsamić, budzi sympatię, ale na każdym kroku obnaża problemy, a w końcu sama wciela się z upodobaniem w problematyczne postacie. Florence Pugh bez pretensji, ale i bez kompromisów pokazuje, co to znaczy być kobietą.
Kino współczesne Wszystkie odcienie przeciętności. Steve Carell Robert Kania Co sprawiło, że aktor mogący wydawać się wcielonym kryzysem wieku średniego potrafił wybić się ponad przeciętne komedie i z powodzeniem zagrać postaci tak różne, jak człowiek-mem Michael Scott z serialu Biuro, sekretarz obrony USA Donald Rumsfeld, ojciec przeżywający narkotykową gehennę syna czy „dający się lubić” przemocowiec z telewizji śniadaniowej?
Kino współczesne Za drzwiami szafy. Coming out w Hollywood Marcin Malecko Kino odegrało szczególną rolę w kształtowaniu się społeczności LGBT+ i w upowszechnieniu akceptacji dla nieheteronormatywnych wizerunków męskości. Queerowe praktyki odbiorcze i przenikanie tematyki homoseksualnej do mainstreamu przyczyniają się do zrozumienia, że bycie mężczyzną nie kłóci się z byciem gejem. Jednocześnie jednak widzialność nieheteroseksualnych mężczyzn wśród aktorów pozostaje znikoma. W Hollywood wciąż pokutuje przeświadczenie, że publiczny coming out bezpowrotnie zamyka drogę do określonych ról filmowych. Zmiany, jakie przynosi ruch #metoo, pozwalają mieć nadzieję, że inkluzywność wobec osób nieheteronormatywnych przestanie być jedynie pozorem.
Kino współczesne Essential Scoring. Muzyka w filmach Skolimowskiego Krzysztof Siwoń Nazwisko autora Essential Killing nie kojarzy się z konkretną metodą kształtowania ścieżki dźwiękowej (jak w przypadku Kubricka, Lyncha czy Godarda), nie rozpoznamy go również po skłonności do cytowania ulubionej muzyki (jak u Tarantino czy braci Coen). Mimo to muzyka ma dla filmów Skolimowskiego charakter esencjonalny. To ona odmierza czas, określa dramaturgię i wyznacza tempo.
Kronika oporu. Niezbędnik ukraińskiego kina Miłosz Stelmach Historia filmu ukraińskiego jak w soczewce skupia najważniejsze dylematy i aspiracje tego narodu w XX i XXI wieku – nawet nie tyle przez to, co pokazuje na ekranie, ile przez losy samej instytucji kina. Od próby znalezienia autonomii w ramach opresyjnych struktur ZSRR, poprzez budowę niepodległej kinematografii, aż po poszukiwanie jedności narodowej w obliczu postępującej presji i agresji ze strony Federacji Rosyjskiej – przez dziesięciolecia kino było wyrazem walki o ideologiczną, artystyczną, kulturową i finansową niezależność od Rosji.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 66 nr 65
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2023 Ekrany