Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Historia kina

Poza czernią i bielą. Filmowi szachiści

Gdy Gilbert Keith Chesterton pisał: „poeci nie stają się wariatami, a szachiści – owszem”, zwracał uwagę na schorzenie racjonalności i analityczną skazę współczesnego człowieka. Autor Heretyków ostrzegał przed konsekwencjami...

Montażyst(k)a. Autor, montaż i płeć

Choć montaż uważa się za podstawowy środek wyrazu w filmie, jest pracą, której nie widać. Montażyst(k)a nie należy do głównej trójki realizatorskiej, na którą składają się reżyser, autor zdjęć...
Piękny, zły i twardziel. Kirk Douglas Kamil Kalbarczyk W życiu do wszystkiego doszedł sam, a jego biografia to wzorcowy przykład spełnionego american dream, zgodnie z którym ciężką pracę dopełnia łut szczęścia. Na ekranie często kreował postaci uwikłane w moralny konflikt i rozbitków, którzy ¬– grając niekiedy wbrew zasadom – muszą odbić się od dna, wypłynąć na powierzchnię, przeżyć i wspiąć się na szczyt. Jego bohaterowie to walczący do końca, energiczni, niezłomni twardziele. Kirk Douglas, senior wśród gwiazd kina, także nie daje za wygraną i 9 grudnia tego roku świętuje setne urodziny.
Historia kina Odkryte w archiwach: „Niech się stanie światłość” Łukasz Plesnar Bohaterami "Niech stanie się światłość" są weterani wojenni wracający do ojczyzny z pól bitewnych Europy i Pacyfiku, dotknięci zespołem stresu pourazowego, w latach 40. zwanego psychoneurozą lub neuropsychozą. Było ich bardzo wielu. Okaleczeni psychicznie, trafiali na kilka tygodni do wojskowych szpitali psychiatrycznych, gdzie starano się przywrócić ich normalnemu, cywilnemu życiu. Ekipa Hustona postanowiła przyjrzeć się bliżej grupie 75 pacjentów przyjętych do szpitala Edgewood na Long Island.
Historia kina Od taumatropu do Olive Green. Historia i rozwój kina interaktywnego Zuzanna Skorczyk Spoglądanie na filmową rzeczywistość oczami bohatera, podejmowanie za niego kluczowych decyzji, ponoszenie konsekwencji niewłaściwych wyborów. Czy w przyszłości los kinowych postaci będzie spoczywał w rękach widza? Dzięki rozwojowi filmu interaktywnego już teraz częściowo jest to możliwe.
Historia kina Pocałunki pod szczególnym nadzorem Patrycja Włodek Pierwsze i ostatnie, zmysłowe i niewinne, namiętne i oziębłe, mordercze i zbawienne… Ekranowe pocałunki, niemal tak stare jak kino, od zawsze fascynują, a gdy są udane i pamiętne – angażują wzmożone emocje widzów, których niepoślednią część stanowili stróże moralności. Ich niespokojne drżenie pomieszane ze świętym oburzeniem sprawiło, że większość kinematografii światowych było bądź jest objętych regulacjami związanymi także z całowaniem na ekranie. Najsłynniejsza z nich to amerykański kodeks Haysa, którego twórcy poddali całowanie namysłowi skutkującemu kilkoma przepisami, zarówno mniej, jak i bardziej szczegółowymi.
Sergio Martino: różnorodność jest esencją kina Rafał Christ Jego filmografia obejmuje ponad 60 tytułów. Tworzył gialli, poliziotteschi, postapokaliptyczne science fiction, a nawet komedie. Filmy te nie zdobywały uznania krytyków, ale kochała je publiczność. O włoskim kinie gatunkowym, niestosownym zachowaniu dziennikarzy, docenieniu po latach i znajomości z Quentinem Tarantino opowiada nam SERGIO MARTINO. 
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 58 nr 57
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2021 Ekrany