Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Historia kina

Giuseppe De Santis i komunistyczny wariant neorealizmu

Twórczość Giuseppe De Santisa nierozerwalnie wiąże się z neorealizmem. Formacja ta dominowała w drugiej połowie lat 40. w życiu intelektualnym i kulturze Włoch, zrewolucjonizowała oblicze kinematografii tego kraju i...

John Williams: Klasyka po tuningu

John Williams bywa porównywany do wielkiego kompozytora epoki baroku – Georga Friedricha Händla. W Londynie, w którym spędził prawie pół wieku, Händel zaskarbił sobie powszechny podziw i zyskał status...
Poza czernią i bielą. Filmowi szachiści Andrzej Gryz Gdy Gilbert Keith Chesterton pisał: „poeci nie stają się wariatami, a szachiści – owszem”, zwracał uwagę na schorzenie racjonalności i analityczną skazę współczesnego człowieka. Autor Heretyków ostrzegał przed konsekwencjami zastąpienia tego, co niewyrażalne, beznamiętnym językiem matematyki. Przedstawiciele X muzy w swoisty sposób rozwijają tę optykę.
Historia kina Montażyst(k)a. Autor, montaż i płeć Monika Talarczyk Choć montaż uważa się za podstawowy środek wyrazu w filmie, jest pracą, której nie widać. Montażyst(k)a nie należy do głównej trójki realizatorskiej, na którą składają się reżyser, autor zdjęć i kierownik produkcji, ale jej wkład w ostateczny kształt dzieła bywa większy, niż się wydaje. W połączeniu z warunkami pracy – gościnnie na planie, w ścisłej współpracy z reżyserem, jednak poza polem widzenia pozostałych członków ekipy – jej obecność bywa równie niezauważalna, co efekt pracy. Także feminizacja tego zawodu skłania do przemyślenia pozycji kobiet w kulturze produkcji i wskazania nie tylko technicznych przełomów w edycji filmowego materiału.
Historia kina Piękny, zły i twardziel. Kirk Douglas Kamil Kalbarczyk W życiu do wszystkiego doszedł sam, a jego biografia to wzorcowy przykład spełnionego american dream, zgodnie z którym ciężką pracę dopełnia łut szczęścia. Na ekranie często kreował postaci uwikłane w moralny konflikt i rozbitków, którzy ¬– grając niekiedy wbrew zasadom – muszą odbić się od dna, wypłynąć na powierzchnię, przeżyć i wspiąć się na szczyt. Jego bohaterowie to walczący do końca, energiczni, niezłomni twardziele. Kirk Douglas, senior wśród gwiazd kina, także nie daje za wygraną i 9 grudnia tego roku świętuje setne urodziny.
Historia kina Odkryte w archiwach: „Niech się stanie światłość” Łukasz Plesnar Bohaterami "Niech stanie się światłość" są weterani wojenni wracający do ojczyzny z pól bitewnych Europy i Pacyfiku, dotknięci zespołem stresu pourazowego, w latach 40. zwanego psychoneurozą lub neuropsychozą. Było ich bardzo wielu. Okaleczeni psychicznie, trafiali na kilka tygodni do wojskowych szpitali psychiatrycznych, gdzie starano się przywrócić ich normalnemu, cywilnemu życiu. Ekipa Hustona postanowiła przyjrzeć się bliżej grupie 75 pacjentów przyjętych do szpitala Edgewood na Long Island.
Od taumatropu do Olive Green. Historia i rozwój kina interaktywnego Zuzanna Skorczyk Spoglądanie na filmową rzeczywistość oczami bohatera, podejmowanie za niego kluczowych decyzji, ponoszenie konsekwencji niewłaściwych wyborów. Czy w przyszłości los kinowych postaci będzie spoczywał w rękach widza? Dzięki rozwojowi filmu interaktywnego już teraz częściowo jest to możliwe.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 58 nr 57
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2021 Ekrany