Ekrany
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
  • Ekrany
  • Menu
  • EN
  • odkrycia
  • kino współczesne
  • historia kina
  • seriale i gry video
Odkrycia

Najlepsze filmy 2020. Rankingi redaktorów „Ekranów”

Rok 2020 był to dziwny rok, w którym rozmaite wydarzenia zwiastowały zmiany w krajobrazie kinowym. Oczekując ich dalszego ciągu, przedstawiamy rankingi redaktorów "Ekranów". Znajdują się w nich filmy i...

Witamy w Czeczenii

Dziś nie czytamy już o tym w gazetach, nie słyszymy w wiadomościach, temat zniknął z mediów społecznościowych. A przecież niewiele zmieniło się od 2017 roku, kiedy świat obiegła wieść,...
Zabij to i wyjedź z tego miasta Mateusz Demski Wiele się zmieniło od dnia, w którym narodził się pomysł tego filmu. Pierwotne założenie było proste – krótka animacja, trwająca od kilku do kilkunastu minut. Z czasem jednak wszystko uległo daleko idącym przeobrażeniom, na horyzoncie pojawiły się nowe postaci, motywy i tematy. W rezultacie Mariusz Wilczyński, światowej sławy artysta z obszernym dorobkiem, zaliczany do najwybitniejszych współczesnych twórców animacji artystycznej, jedną czwartą swojego życia poświęcił pracy nad pełnometrażowym debiutem. Dokładnie 14 lat minęło od pierwszej do ostatniej narysowanej przez niego kreski filmu, którym chciał domknąć ważny etap w życiu osobistym.
Odkrycia Gunda Bartosz Tesarz W oryginalnej perspektywie i niepublicystycznej narracji tkwi rewolucyjność dokumentu Kosakowskiego. Rosyjski twórca zrezygnował z makabrycznych obrazów śmierci na przemysłową skalę, a oskarżycielski ton zastąpił budowaniem empatii wobec zwierzęcych bohaterów.
Odkrycia Relikt Marta Maciejewska Relikt to pełnometrażowy debiut japońsko‑australijskiej scenarzystki i reżyserki Natalie Eriki James, będący pokłosiem jej wcześniejszego dorobku. Już jej filmy krótkometrażowe – między innymi Creswick (2017) i Drum Wave (2018) – zapowiadały, że bliska jest jej estetyka horroru psychologicznego, którego protagonistkami będą zmagające się z własnymi lękami kobiety.
Odkrycia Mrs. America Kamil Kalbarczyk Mrs. America nie jest laurką dla feministek. Koncentruje się na niepowodzeniach drugiej fali ruchu, akcentuje jego wewnętrzne zróżnicowanie i niestabilną strukturę, proponując jednocześnie jedną z najbardziej wnikliwych ekranowych analiz społecznych lat 70. Serial konfrontuje feministki nie z typowymi ich przeciwnikami, jakimi byli tradycjonalistyczni mężczyźni u władzy, ale z nieoczywistym wcieleniem patriarchatu – konserwatywnymi kobietami.
Vitalina Varela Aleksander Młyński Vitalina Varela pojawia się w niezwykle teatralnym stylu. Oto niczym posłanka z innego świata wychodzi z samolotu i zstępuje boso ze schodów. W swoim czarnym stroju wygląda trochę jak mesjasz, a trochę jak kostucha. Od kobiet, równie teatralnie ustawionych na pasie startowym, słyszy proste: „Nie masz czego szukać w Portugalii”. Jednak ona ma naprawdę dobry powód, żeby przebywać w tym kraju. W końcu przyleciała na pogrzeb swojego męża, Joaquima. To jedna z niewielu scen, w których zachowanie bohaterki ma charakter dynamiczny – przez większość ekranowego czasu Varela raczej dryfuje przez filmowe wydarzenia.
Najnowszy numer >> Spis treści zamów EKRANy
call for papers
nr 58 nr 57
  • o nas
  • nasz kanał YouTube
  • prenumerata
  • archiwum numerów
  • kryteria naukowe
  • dla autorów
Partnerzy
Redakcja EKRANów:
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ,
ul. Łojasiewicza 4, Kraków, pok. 3.222
redakcja.ekrany@gmail.com
www.facebook.com/EKRANy

© 2021 Ekrany