Ekrany 3-4 (43-44)/2018
Fabrykowanie prestiżu

Czy ktokolwiek hołduje jeszcze obiektywnej, esencjalnej wartości filmu jako dzieła sztuki? Jeśli w zalewie nowych perspektyw badawczych i postmodernistycznych przewartościowań nadal dryfują rozbitkowie wiary w Artyzm, Nowatorstwo, Autorstwo, Misję i Ważny Temat, najnowszy numer „Ekranów” może okazać się dla nich cokolwiek wstrząsający. Naszym celem jest przyjrzenie się kinu jako społeczno-ekonomicznej instytucji, w której to, co „jakościowe” i „ambitne”, jest kwestią arbitralną i dyskursywną, a nie naturalną czy oczywistą. Dlaczego europejskie kino artystyczne uznawane jest za bardziej wartościowe od amerykańskich widowisk? Skąd wziął się kult autora filmowego utożsamianego z reżyserem? Co pozostaje największym krytycznym fetyszem recenzentów i filmoznawców, i czemu jest to oryginalność? Dlaczego statuetka Oscara jest jednocześnie bezcenna i bezwartościowa? Na między innymi te pytania staramy się odpowiedzieć w artykułach otwierających numer.

Kontrą dla „poważnego” tematu są artykuły iście wakacyjne. W zainaugurowanym w poprzednim numerze cyklu „Kino polskie: idzie nowe” przyglądamy się najnowszym rodzimym komediom romantycznym. Jak co roku podwójny letni numer zawiera więcej tekstów, które w całej ich różnorodności łączy – mamy nadzieję – przystępność i atrakcyjność, stąd do urlopowej lektury szczególnie polecamy artykuły o filmach kultowych oraz kinie samochodowym.

Spis treści
FABRYKOWANIE PRESTIŻU

 

6 Kina gry w prestiż | Jakub Majmurek

14 Hollywood i ekonomia prestiżu | Marcin Adamczak

20 Aura doniosłości. Krytycy filmowi w służbie prestiżu | Anita Piotrowska

26 Wielki temat, średni film | Redakcja „Ekranów”

28 Miara aktora. Oscary, dolary i prestiż artystyczny | Kamil Kalbarczyk

33 Stan seriali | Dawid Rydzek

38 Starz. Inna jakość | Michalina Augusiak

 

ODKRYCIA

44 Shoplifters | Sebastian Smoliński

45 BlacKkKlansman | Mateusz Demski

47 Alanis | Adam Kruk

48 Nocturama | Piotr Mirski

49 One More Time with Feeling | Tomasz Raczkowski

50 Zama | Magdalena Bartczak

51 Three Girls | Artur Piskorz

52 Odpowiednik | Kamil Kalbarczyk

 

NOWE KINO

56 Gwiazdy: Elisabeth Moss. Pierwsza twarz serialu | Ewa Szponar

61 M jak miłość, meble i martwica mózgu | Joanna Łuniewicz

67 Jak sprzedać zepsuty telewizor? O handlu sztuką mediów | Andrzej Pitrus

71 Łyżką w ekran. Kino kultowe wczoraj i dziś | Grzegorz Fortuna Jr.

 

KONTRPLAN

77 Kartka z kalendarza

78 Ujęcie / Przeciwujęcie: Exploitation w artystycznych dekoracjach

82 Felietony

 

HISTORIA/TEORIA

86 Odkryte w archiwach – 1938: Druga młodość | Adam Uryniak

88 Pod niebem cudów. Kina samochodowe | Paweł Sitkiewicz, Krystyna Weiher

94 Obsesje outsidera. Kino Nicolasa Roega | Paweł Biliński

99 Kino niepokoju. João César Monteiro | Magdalena Bartczak

 

NAPISY KOŃCOWE

106 Drugi plan: Sound Design. Między dźwiękiem a muzyką | Jan Topolski

114 Recenzje książek

118 Plakiat: Jurassic World: Upadłe królestwo | Maks Bereski

119 Loża boczna

124 Krzyżówka