nasz kanał YouTube

INNA HISTORIA KINA

Trailer lepszy niż film? Historia zwiastunów

Skąd się wzięła nazwa „trailer”? Jak powstały zwiastuny i kto robił najlepsze?

Filmowe podróbki, czyli o mockbusterach

Chcieliście obejrzeć Jurassic World, ale przypadkiem odpaliliście Triassic World? Cóż, przynajmniej ktoś na tym zarobił. Oto krótka historia najbardziej bezczelnego fenomenu w historii kina.

Dubbing i lektor – kto to wymyślił?

Czy to źle, że aktorzy czasem przemawiają obcym głosem? Opowiadamy o tym, skąd wziął się dubbing, o dziwnych przypadkach lektora i pewnym absurdalnym pomyśle prosto z Hollywood.

Giallo: perły włoskiego kina

Kryminały, w których intryga przechodzi ludzkie pojęcie, a strona wizualna oszałamia. Czym są filmy giallo, jedno z najciekawszych osiągnięć włoskiego kina?

Pięć najciekawszych remaków w historii kina

Turecki remake „Egzorcysty” to klasyk, ale co powiecie na bollywoodzkie „Wściekłe psy”? Albo pewne szalone przedsięwzięcie Gusa van Santa? A to jeszcze nie wszystko!

Bollywood? Hollywood? Nie, to…

W Nigerii powstaje 1000 filmów rocznie. Co? Jak? Dlaczego?

Superbohater, który istniał naprawdę

El Santo – meksykański bohater narodowy, który sprawdziłby się w ekipie Avengers. Zawdzięczamy mu dobro, sprawiedliwość i jeden z najdziwniejszych gatunków filmowych w historii.

Reżyser, którego nie było

Nakręcił 40 filmów, a przecież nawet nie istniał. Któż to taki?

Wszystkie cuda AIP

Pierwszy odcinek poświęcamy American International Pictures – najpiękniejszej wytwórni filmowej w historii Stanów Zjednoczonych.

EKSPERTYZA

Muzyka filmowa – jak właściwie powinna brzmieć? – Krzysztof Siwoń

Hans Zimmer, John Williams, Alexandre Desplat: czy wymyślą jeszcze coś nowego? Czy wieści o kryzysie muzyki filmowej są uzasadnione? Jak zmieniała się muzyka filmowa i jaką tak naprawdę powinna pełnić funkcję?

Dlaczego film jest prostokątny? – Iwo Sulka

Kiedy rozmawiamy o filmach, często o nim zapominamy. A przecież format obrazu potrafi nam wiele powiedzieć.

Kino bez filmu? Cyfrowa rewolucja – Miłosz Stelmach

Ponoć to przełom większy niż wprowadzenie dźwięku. Co to znaczy, że filmowcy tworzą dziś w zupełnie innym medium? Czy powinniśmy tęsknić za „starym, dobrym kinem”?

Filmowe mózgotrzepy – jak działają? – Barbara Szczekała

Jakie sztuczki stosują reżyserzy, żeby nam namieszać w głowach? Na to i inne pytania odpowiada Barbara Szczekała, filmoznawczyni i redaktorka „Ekranów”.

Nowa fala kina religijnego – Kaja Łuczyńska

„Filmy chrześcijańskie” podbijają sale kinowe i parafialne. Kto je produkuje, skąd wzięły się ich oszałamiające sukcesy i jak wygląda polska odmiana takiego kina? Na te wszystkie pytania odpowiada Kaja Łuczyńska, filmoznawczyni i amerykanistka.

Po co w kinie mężczyznom kobiety? – Patrycja Włodek

To jeden z najważniejszych wątków w kinie, a trochę za mało się o nim mówi. Czy kobieta w ogóle jest bohaterowi potrzebna? Czym filmowe męskie przyjaźnie różnią się od żeńskich? No i kiedy wcale nie chodzi tylko o przyjaźń?

Krytyka filmowa na YouTube – Jakub Dębski i Bolesław Racięski

Jakub Dębski (Demland, Dem3000, Kinowy Ekspres) i Bolesław Racięski (Ekrany) rozmawiają o krytycznofilmowych wideo na YouTube. Kogo warto oglądać? Czym jest wideoesej? Jak Kuba przygotowywał swoje recenzje?

Czy Spielberg zniszczył kino? – Michał Lesiak

Skąd się wziął Steven Spielberg i dlaczego jego pomysły wywoływały powszechne oburzenie?

Aktorzy i cyfrowe efekty – Kamil Kalbarczyk

W pierwszym odcinku rozmów z ekspertami Kamil Kalbarczyk opowiada, po co cyfrowo odmładzać aktorów, jak wskrzesić Audrey Hepburn i co musi zrobić Andy Serkis, żeby wreszcie dostać Oscara.