EKRANy 6 (34)/2016
Nowe kino Japonii

Kraj Kwitnącej Wiśni dla europejskich widzów długo pozostawał filmową terra incognita. Do czasu międzynarodowych sukcesów Akiry Kurosawy i Kenjiego Mizoguchiego w latach 50. Zachód był zamknięty na niezwykłe bogactwo tamtejszych form estetycznych, kulturowych czy tematycznych. Numer „EKRANów”, który trzymacie w rękach, wyrósł z poczucia, że dziś także, choć dalecy jesteśmy od niezawinionej ignorancji przedwojennych odbiorców, kino Japonii ma nam do zaoferowania znacznie więcej, niż przypuszczamy.

Na każdy festiwalowy tytuł Hirokazu Koreedy czy Naomi Kawase goszczący na naszych ekranach przypada garść nietuzinkowych propozycji, które do nas nie trafiają. Co więcej, kino japońskie to nie tylko artystyczne uniesienia – to również jeden z największych przemysłów filmowych na świecie, opanowany przez bujną i intrygującą popkulturę. W bieżącym wydaniu „EKRANów” szkicujemy jego panoramę, starając się uwzględnić olbrzymią różnorodność tamtejszego kina, obejmującą skrajnie niezależne poszukiwania awangardzistów (opisywane przez Agnieszkę Kiejziewicz), nowe trendy rozwoju anime (przybliża je Agnieszka Kamrowska) czy poszczególne interesujące wątki przenikające tę kinematografię (takie jak duchowa tradycja zen, problem mniejszości czy wypierane z japońskiego kina wstydliwe karty historii). Wspólnie dają one obraz złożonej i barwnej kinematografii – jednej z najciekawszych, jakie współcześnie istnieją.

Spis treści

NOWE KINO JAPONII 

Klęska urodzaju? Panorama japońskiego przemysłu filmowego – Jagoda Murczyńska

11 Tu i teraz. Zen we współczesnym kinie japońskim – Michał Pasternak

16 Dziwne, dziwniejsze, …japońskie – Jakub Przybyło

18 Kino eksperymentalne z Japonii  Agnieszka Kiejziewicz

22 Milcząc o Mandżurii. Grzechy i zaniedbania japońskiego kina historycznego – Jakub Przybyło

28 W relacji do Innego. Kino mniejszości w Japonii – Przemysław Sztafiej

32 Koniec ery Ghibli? Anime nowej generacji – Agnieszka Kamrowska

ODKRYCIA

38 Po burzy – Barbara Szczekała

40 Operacja Avalanche – Paulina Haratyk

41 De Palma – Piotr Mirski

42 Marazm – Adam Kruk

43 Każdy by chciał! – Gabriel Krawczyk

44 Plac zabaw – Miłosz Stelmach

NOWE KINO

46 Nie-ludzie w post-kinie? Filmowe cyborgi – Maciej Peplinski

51 Wiek klęski. Kino Wojciecha Smarzowskiego – Magdalena Podsiadło

55 „Dżasza”, czyli polski akcent – Andrzej Pitrus

58 Gwiazdy: Idris Elba. Przyczajony tygrys – Joanna Łuniewicz

63 Nie tylko Warszawa. Jak miasta i regiony produkują polskie filmy – Natalia Stysło

POMIĘDZY

68 Ujęcie / Przeciwujecie: Dobre filmy o złych zakończeniach

72 Felietony

HISTORIA / TEORIA

74 Kino japońskie i kolonializm – Krzysztof Loska

80 Odkryte w archiwach – 1956: Zimowy zmierzch – Piotr Zwierzchowski

82 Piękny, zły i twardziel. Kirk Douglas w 100. rocznicę urodzin – Kamil Kalbarczyk

88 Nieobecna obecność Rolanda Barthes’a – Łucja Demby

MAŁE EKRANY

92 To nie telewizja, to Netflix – Dawid Rydzek

96 Pasiarze kontra reszta świata. The Expanse – Amelia Wichowicz

97 W Krainie Bogów. Noragami Aragato – Jakub Przybyło

98 Seks, groza i rzewne opowieści. Japońskie visual novels – Bartłomiej Schweiger

102 Przykro mi, Dave. Event[0] – Magdalena Cielecka

103 Powrót Lo Wanga. Shadow Warrior 2 – Marcin M. Chojnacki

NAPISY KOŃCOWE

104 Mapowanie kina: Madryt. Filmowa kraina Don Kichota – Kamila Żyto

112 Recenzje książek

117 Loża boczna

120 Krzyżówka