Kino w konfrontacji ze sportem jest częściej przegrane, ale za to telewizja sportem żyje. Od początku istnienia aż po dzień dzisiejszy wzajemny splot obu fenomenów zwiększa ich popularność. Tematem nieniejszego wydania „EKRANów” jest zatem sport w filmie i mediach, bo trudno uniknąć gorączki piłkarskich mistrzostw Europy i nieodległej olimpiady w Londynie.
Cykl artykułów otwiera wywiad z Andrzejem Gwoździem, redaktorem książki „Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury”, poświęconej tematyce medialnych reprezentacji sportu. O związkach sportu i mediów pisze Adam Czaja, o zjawisku e-gamingu – Mateusz Felczak, zaś Michał Lesiak przypomina najciekawsze filmy sportowe, począwszy od zainscenizowanego w atelier Edisona w 1894 roku pojedynku bokserskiego z udziałem byłego mistrza w wadze ciężkiej Jamesa J. Corbetta, aż po znajdujący się jeszcze w produkcji, najnowszy film Marcina Koszałki „Będziesz legendą, człowieku” o drodze Polaków do Euro.
TEMAT NUMERU
Przede wszystkim telewizja. Rozmowa z prof. Andrzejem Gwoździem (Michał Gulik, Michał Lesiak)
Reklamy, sport i media, czyli show-biznes (Adam Czaja)
Sportowe życie filmu (Michał Lesiak)
E-sport: inny wymiar gry (Mateusz Felczak)
ODKRYCIA
„Tyranozaur” (Alicja Helman)
„Trzy” (Adam Kruk)
„Histeria” (Grażyna Stachówna)
„She Monkeys” (Małgorzata Radkiewicz)
„Matka” (Miłosz Stelmach)
„Gąsienica” (Piotr Mirski)
„Jesteś tutaj” (Ludwika Mastalerz)
„Przypis” (Maciej Stroiński)
„Okoliczności” (Artur Zaborski)
„Cezar musi umrzeć” (Maciej Pepliński)
PORTRETY FILMOWCÓW
Paolo i Vittorio Taviani (Anita Bielańska)
Tian Zhuangzhuang (Alicja Helman)
KONTEKSTY
Krwawe łowy. Survival horror (Juliusz Lubelski)
Eksperyment w modnej formie. Fashion movies (Jagoda Murczyńska)
HISTORIA KINA
Dreszcz wymieniana nazwisk – czarna lista Hollywood (Patrycja Włodek)
„Bumerang”, czyli rewolucja w stylu Kazana (Marcin Pieńkowski)
CELA 56
Co nam pozostało z dogmatów? Dogma 95 (Andrzej Szwatoński)
FELIETONY
Tadeusz Lubelski
Agata Bielik-Robson
WYWIADY
Ludzie z innego świata – Brillante Mendoza (Anna Bielak)
W filmach nie widać małych dramatów ich twórców – Witold Sobociński (Urszula Lipińska)
TEORIA KINA
Teoria znaczenia Davida Bordwella, cz. II (Rafał Syska)
NIEFABULARNE FORMY FILMOWE
„Nigdy nie zapomnij kłamać” Mariana Marzyńskiego (Małgorzata Smoleń)
Zrekonstruować prawdę. Rozmowa z Marianem Marzyńskim (Daniel Stopa)
3D or not 3D.. Początki animacji trójwymiarowej (Paweł Sitkiewicz)
Hałas i cywilizacja – prace Konrada Smoleńskiego (Marta Lisok)
MEDIA
Szczęście z przeceny. „Luck” (Bartosz Staszczyszyn)
Olga Chernyszewa – spacer po niegdysiejszym imperium (Andrzej Pitrus)
Efekt masy. „Mass Effect 3” (Tomasz Z. Majkowski)
CYKLE
Stare baśnie na nowo opowiedziane – Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków (Grażyna Stachówna)
Niezrealizowany film – Trzecia część „Iwana Groźnego” Siergieja Eisensteina (Adam Garbicz)
Sylwetka Michelle Williams (Ewa Szponar)
KSIĄŻKI
Arkadiusz Lewicki, „Seks i Dziesiąta Muza. Erotyzm, relacje intymne i wzorce genderowe w kinie przedkodeksowym (1894–1934)” (Grażyna Stachówna)
Jacques Aumont, Michel Marie, „Analiza filmu” (Rafał Syska)
CZASOPISMA
„Film Comment“, „Sight & Sound“, „Cahiers du Cinéma”, „Segnocinema”