EKRANy 3-4(13-14)/2013
Festiwale filmowe

Festiwale filmowe są niczym święta religijne, pełne tajemnych rytuałów i obrzędów. Ich uczestnicy na własne życzenie odgradzają się od zewnętrznego świata i funkcjonują w rytm kolejnych pokazów, koncertów i bankietów. Dziś każde, choćby najmniejsze miasto musi mieć międzynarodowy festiwal filmowy i co najmniej kilkumetrową aleję gwiazd. Dla jednych to przejaw megalomanii i degradacji pięknej idei święta kina, dla innych – dowód odradzającej się kinofilii. Korzystajmy z niej, bo zwłaszcza wakacyjną porą możemy wybrać się w podróż po Polsce i Europie, spędzając wolny czas na wieczornych pokazach organizowanych pod gołym niebem i oglądając niedostępne na co dzień filmy. Przy okazji możemy podpatrzyć, że festiwale filmowe to nie tylko premierowe pokazy i przeglądy niszowych filmów. To także biznes, kontakty dystrybutorów z producentami, to wieczorne debaty krytyków i blichtr gwiazd, to wreszcie kolejki po bilety, walka o rezerwację miejsc i nocne koncerty zakrapiane piwem. Najnowszy numer „EKRANów” proponuje wszystkim czytelnikom przewodnik po festiwalach, opisując ich fenomen, tajemnice, pułapki, a przede wszystkim niezaprzeczalne piękno i magię. Piotr Czerkawski pisze o festiwalach jako współczesnej ilustracji „czasu świętego”, Jerzy Płażewski – najwierniejszy uczestnik festiwalu w Cannes – opowiada o swych licznych pielgrzymkach, Marcin Adamczak opisuje natomiast festiwal jako miejsce pozyskiwania producentów i dystrybutorów. Uzupełnieniem cyklu artykułów jest recenzja tegorocznego zwycięzcy w Cannes, „Życia Adèle”, i portret jego twórcy Abdellatifa Kechiche’a.

Spis treści

TEMAT NUMERU
Eliade jeździłby na festiwale (Piotr Czerkawski)
W bunkrze na lazurowym brzegu (Jerzy Płażewski)
Złote Pawie i Węże, czyli polskie antynagrody filmowe (Paweł Biliński)
Nisza przede wszystkim – rozmowa z Maciejem Gilem (Rafał Pawłowski)
Poker czy msza? O festiwalu filmowym jako instytucji społecznej (Marcin Adamczak)

ODKRYCIA
„Scena zbrodni” (Andrzej Pitrus)
„Najeźdźca” (Ludwika Mastalerz)
„Frances Ha” (Piotr Czerkawski)
„Władcy Salem” (Piotr Mirski)
„House Hunting” (Amelia Wichowicz)
„Senna” (Łukasz Ziomek)
„Sounds and Silence” (Maciej Stasiowski)
„Nasze dzieci” (Paweł Biliński)
„Walk Away Renee” (Marta Maciejewska)
„Podziemie” (Miłosz Stelmach)
„Legendy morza” (Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz)
„Komedia” (Błażej Hrapkowicz)

FILM NUMERU
Pochwała młodości. „Życie Adèle” Adbellatifa Kechiche’a (Magdalena Bartczak)
Spojrzenie prosto w oczy. Kino Abdellatifa Kechiche’a (Magdalena Bartczak)

KINO WSPÓŁCZESNE
Zwrot ku abstrakcji? O niepewnych związkach kina i ambientu (Paweł Świerczek)

WOKÓŁ GATSBY’EGO
„Hollywood to wielki temat dla powieści” (Patrycja Włodek)
Bob, jazz i kolana pszczoły. Moda w czasach Gatsby’ego (Jagoda Murczyńska)

HISTORIA KINA
„Nie wolno wymyślać epok” – Aleksiej German (Joanna Wojnicka)
„Diabeł opętał miliony” – „Egzorcysta” (Michał Lesiak)
Odkryte w archiwach – „Wielki Gatsby” (Patrycja Włodek)

FELIETONY
Tadeusz Lubelski
Piotr Mirski

WYWIADY
W głąb niemieckiej duszy – rozmowa z z Hansem-Jürgenem Syberbergiem (Urszula Lipińska)

TEORIA KINA
André Bazin – ojciec chrzestny (Dudley Andrew)

ANIMACJE
Deratyzacja. Myszka Miki w oczach kontrkultury (Paweł Sitkiewicz)

SERIALE
Chemia dla zaawansowanych – „Breaking Bad” (Bolesław Racięski)
„Czarne lustro” (Maciej Stasiowski)

GRY WIDEO
Głód przetrwana – „Don’t Starve” (Mateusz Felczak)
„BioShock” po raz trzeci (Andrzej Pitrus)

CYKLE
Bruce Nauman: niech pomyślę (Andrzej Pitrus)
Niezrealizowane filmy – „Księga Rodzaju” Roberta Bressona (Tycjan Gołuński)
Była sobie dziewczyna – Carey Mulligan (Ewa Szponar)
Indywidualność i wolność jednostki. O kurtkach Marlona Brando (Joanna Łuniewicz)

KSIĄŻKI
Sam Wasson, „Piąta aleja, piąta rano” (Patrycja Włodek)
Red. Konrad Klejska, Schamma Schahadat, Polska i Niemcy. Filmowe granice i sąsiedztwa (Przemysław Dudziński)

CZASOPISMA
„Cahiers du Cinéma”, „Sight & Sound“, „Cinema Scope“, „Film Comment”