Empatią nazywa się często umiejętność współodczuwania z innymi – czy nie jest ona zatem jednym z podstawowych impulsów, dla których chodzimy do kina i zanurzamy się w różnych światach wirtualnych? Niekoniecznie chcemy zidentyfikować się z bohaterem, ale pragniemy poczuć to, co on: strach, smutek, wzruszenie, radość, miłość, mimo że nasze własne uwarunkowania stawiają przed nami przeszkody. Filmy zachęcają nas do przyjęcia cudzej perspektywy, a przez to nierzadko mają wymiar terapeutycznej psychodramy, rozszerzają nasze horyzonty poznawcze i emocjonalne, otwierają nas na innych oraz wzbogacają naszą wrażliwość. I jest to prawda – albo jedna z prawd. I jedna z perspektyw. W filmie zachęca się nas zwykle do współodczuwania z konkretnym bohaterem, po którego stronie odkrywamy rację moralną. Tym sposobem wykluczamy część perspektyw, zachęcani do tego konkretnymi chwytami narracyjnymi. Filmowe opowiadanie często manipuluje naszym zaangażowaniem lub czyni z emocji swoisty product placement – „kupujemy” łzy czy strach, a nawet poczucie osamotnienia.
W tym numerze „Ekranów” przyglądamy się właśnie technikom empatii – jej emanacjom, strategiom, ale i nadużyciom. Nie wierzymy w niewinność takiego spojrzenia, choć dostrzegamy jego potrzebę we współczesnej kulturze, która odrzuca obiektywność i jest zmęczona ironią. Analizy tekstualne są wypierane przez ujęcia, w których dystans zastępuje zgoda na doświadczenie, emocjonalne zrozumienie, wrażliwość i wzruszenie. Nacisk położony zostaje na umiejętność przyjęcia innej optyki i pochylenia się nad cudzymi emocjami, czyli nie tylko na intelektualne rozpoznanie czyjegoś położenia, lecz także na jego przyswojenie i ucieleśnienie. Wrażliwość, współczucie, emocjonalność i afektywność to nowe praktyki (i polityki) komunikacji, zmieniające sposób spojrzenia na odbiorcę, projektowania jego postawy, ale i konieczność wzięcia pewnej odpowiedzialności. Nie chcąc mylić ich z pełnym samozadowolenia współczuciem, staramy się odpowiedzieć na pytanie, jak działa maszyna empatii.
W numerze
Empatia
6 Jak działa maszyna empatii? | Barbara Szczekała
12 Drżące dusze | Joanna Łuniewicz
18 Bestiariusz. Historie przemocy | Marta Stańczyk
24 Nowa szczerość. Propozycje | Klara Cykorz
29 Wyrazy współczucia. Komunikowanie emocji w grach wideo | Magdalena Cielecka
ODKRYCIA
36 Kronika znikającego miasta | Maciej Peplinski
37 Teatr wojny | Adam Kruk
38 Mid90s | Patrycja Mucha
39 Bóg istnieje, jej imię to Petrunija | Miłosz Stelmach
40 Zatrzyj ślady | Joanna Łuniewicz
41 Ucieczka z Dannemory | Kamil Kalbarczyk
42 Za późno, by umrzeć młodo | Bolesław Racięski
NOWE KINO
46 Gwiazdy: (Nie)pozorna nastolatka. Saoirse Ronan | Paweł Biliński
52 Sami swoi. Polski rynek gwiazd | Kamil Kalbarczyk
60 Hirokazu Koreeda. Fabrykowanie empatii | Sebastian Smoliński
KONTRPLAN
67 Kartka z kalendarza
68 Ujęcie / Przeciwujęcie: Spadkobiercy
72 Felietony
HISTORIA/TEORIA
76 Jak przeżyć swoje artystyczne życie. Twórczość filmowa Jana Švankmajera | Marta Maciejewska
82 Odkryte w archiwach – 1929: Szyny | Joanna Wojnicka
84 Segundo de Chomón. Hiszpański pionier, międzynarodowy wynalazca | Dominika Zielińska
90 Czy i jak adaptować prozę Tomasza Manna? | Alicja Helman
NAPISY KOŃCOWE
98 Drugi plan: Kino szuka miejsca. Location management | Natalia Stysło
107 Recenzje książek
110 Plakiat: To my | Maks Bereski
111 Loża boczna
116 Krzyżówka