Call for papers nr 66

CFP magazynu „Ekrany” nr 2 (66) / 2023

 

SMAKOWANIE KINA

 

 

Termin przyjmowania abstraktów: 12 lutego 2023 

Odpowiedź redakcji: 17 lutego 2023

Termin przesyłania gotowych tekstów: 7 kwietnia 2023

mail: redakcja.ekrany@gmail.com

 

Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do kolejnego wydania czasopisma o tematyce audiowizualnej “Ekrany”. Publikujemy zarówno dłuższe artykuły o charakterze analitycznym, teoretycznym oraz historycznym, dotyczące szeroko pojętego medium filmowego oraz pokrewnych zjawisk audiowizualnych, jak i krótkie teksty – recenzje Odkryć, czyli wartościowych tytułów, które nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. Zapraszamy do zgłaszania tekstów dotyczących kina współczesnego, sylwetek aktorów, seriali, historii oraz teorii kina. Interesują nas nie tyle analizy poszczególnych filmów, ile spojrzenie na kino jako zjawisko społeczno-kulturowe. Zachęcamy więc do nadsyłania propozycji z zakresu problematyki produkcji i odbioru filmu, estetyki, ideologii, społecznego funkcjonowania kina czy jego politycznych uwarunkowań.

Każdy numer posiada także liczący ok. 30% objętości pisma temat numeru.

Tematem numeru 2/2023 jest smakowanie kina.

 

Gdy opisujemy nasz kontakt z kulturą, w tym audiowizualną, często posługujemy się podobnym językiem, jak przy nazywaniu rozmaitych czynności kulinarnych. Rozmawiając o swoich ekranowych upodobaniach, mówimy o dobrym lub złym smaku, niekiedy rozsmakowujemy się w filmografiach nowo poznanych autorek i autorów, a kiedy w streamingu pojawia się nowy sezon ulubionego serialu, pałaszujemy go lub połykamy w całości, bindżując odcinek za odcinkiem. Niekiedy mamy ochotę i nastrój na wykwintną filmową ucztę, innym razem sięgamy po ekranowe junk food. Czasem jesteśmy głodni kina, czasem czujemy przesyt, a czasem film okazuje się niestrawny – słowem: jesteśmy konsumentami ekranowych treści. W końcu – zamykając wyliczanie metafor – współczesne filmoznawstwo coraz częściej stara się patrzeć na kino nie z perspektywy nakrytego stołu, lecz od kuchni.

W najbliższym numerze “Ekranów” chcemy przyjrzeć się filmowym praktykom odbiorczym skoncentrowanym wokół zagadnień smaku, konsumpcji i degustacji, ale również samym reprezentacjom jedzenia i związanych z nim zwyczajów. Interesować nas będą kulturowe, gatunkowe, historyczne i tożsamościowe konteksty audiowizualnych kulinariów. Chcemy także pochylić się nad kwestią zmysłowości i cielesności związanej z jedzeniem. Państwa uwadze polecamy między innymi poniższe zagadnienia:

// Dekonstrukcja kategorii “smaku” jako kapitału kulturowego i odbiorczego uprzywilejowania;

// Wyrabianie i dojrzewanie “dobrego smaku” składniki, funkcje, manifestacje;

// Soczyste dialogi, ciężkostrawna fabuła i przesłodzone zakończenie – kulinarny język w krytyce filmowej;

// Kino “złego smaku” – “zły smak” jako odbiorcza i krytycznofilmowa subwersja;

// Foodie movie, cooking movie, culinary movie – gotowanie jako gatunek filmowy;

// Zapachy i smaki na ekranie – haptyczność i teoria zmysłowa

// Weg(etari)anizm po obu stronach ekranu – reprezentacje i praktyki twórcze;

// Zaburzenia odżywiania w filmie – między metaforą a realizmem;

// Zjedz mięso, a ziemniaki zostaw – audiowizualne wizerunki kanibalizmu, ich ewolucja i potencjał symboliczny;

// Restauratorka, szef kuchni, krytyk kulinarny – strategie reprezentacji w kinie i mediach;

// Od „Francuskiego Szefa” do „MasterChefa” – programy o gotowaniu i kulinarne reality shows, alternatywne formaty;

// Food porn – wizualna reprezentacja i glamouryzacja jedzenia w kinie i mediach;

// Narracyjna i symboliczna rola przygotowania i spożywania jedzenia oraz zastawionego stołu w filmach, konteksty gatunkowe;

// Jedzenie jako nośnik tożsamości narodowej/etnicznej;

// Topografia ekranowych kuchni – konteksty genderowe, gatunkowe etc.

// Jak spożywamy kino? – nowe praktyki odbiorcze w dobie streamingu;

// Popcorn i duża cola? – historia filmowych przekąsek, czyli jak zarabia na siebie duże kino?