Tematem niniejszego numeru „EKRANów” jest retro, a ściślej – panująca we współczesnym kinie moda na remaki, retaki, sequele i prequele. Nie jest ona tylko dowodem braku inwencji twórczej dzisiejszych producentów, reżyserów i scenarzystów, bo – jak dowodzi autorka głównego tekstu o retromanii, Kaja Klimek – odwoływanie się do wcześniej powstałych filmów, naśladowanie i kopiowanie niedawnych hitów było naturalne dla kina od początku jego istnienia. Słynny amerykański teoretyk, Rick Altman, wnioskował kilka lat temu, aby wręcz porzucić kategorię „gatunku filmowego” – fałszywą i w sumie fikcyjną – i w to miejsce promować pojęcie „serii”. Filmy nie realizują bowiem abstrakcyjnej idei filmowego gatunku, zbliżając się lub oddalając od jego jądra i istoty, lecz czerpią inspirację z wcześniej powstałych przebojów, łącząc je w nowych, ale rozpoznawalnych przez widza konfiguracjach.
TEMAT NUMERU
Powtórki z rozrywki, czyli hollywoodzka retromania (Kaja Klimek)
Ekran w kolorze sepii (Bartosz Staszczyszyn)
Reaganomatoretro, czyli czekając na herosa (Rafał Syska)
Skrecze doktora Caligariego (Maciej Stasiowski)
Cena nowości (Mateusz Felczak)
ODKRYCIA
„Szaleństwo Almayera“ (Chantal Akerman)
„Florentina Hubaldo, CTE“ (Lav Diaz)
„Legenda Kaspara Hausera“ (Davide Manuli)
„Byczek“ (Michael M. Roskam)
„Kotoko” (Shinya Tsukamoto)
„Bellflower” (Evan Glodell)
„Podział” (Xavier Gens)
„Dom z wieżyczką” (Ewa Nejman)
„Hotel Marigold” (John Madden)
„Kochanek królowej” (Nikolaj Arcel)
FILM NUMERU
„Bestie z południowych krain” (Justyna Stasiowska)
Dziecięce narracje i fantasmagorie (Patrycja Włodek, Maciej Stasiowski)
PORTRET FILMOWCA
Albert Serra – kino w bezruchu (Rafał Syska)
DIALOGI SZTUK
O gatunkowej subwersji w kinie najnowszym (Ludwika Mastalerz)
Uwikłani i prześladowani – rozmowa z Filipem Gańczakiem (Monika Maszewska-Łupniak)
HISTORIA KINA
„Moje filmy należy oglądać jak rzeźby” – Michelangelo Antonioni (fotoartykuł)
Rainer Werner Fassbinder – pogłosy i odbicia (Adam Kruk)
Wojenna elegia – „Armia cieni” J.-P. Melville’a (Patrycja Włodek)
CELA 56
Filmowe puzzle Guya Maddina (Natalia Kaniak)
FELIETONY
Tadeusz Lubelski
Agata Bielik-Robson
WYWIADY
W zakamarkach własnej pamięci. Rozmowa z Jamesem Benningiem (Anna Bielak)
2011: Odyseja kinofilska. Rozmowa z Markiem Cousinsem (Maciej Gil)
TEORIA KINA
Teoria filmowej narracji Edwarda Brannigana (Bogna Rosińska)
NIEFABULARNE FORMY FILMOWE
Bliskie kontakty z materią. Twórczość Agnieszki Polskiej (Marta Lisok)
Kamera to żywioł. Rozmowa z Tomaszem Wolskim (Adam Kruk)
MEDIA
„L.A. Noire”. Czy Chandler polubiłby gry wideo? (Andrzej Pitrus)
Paranoja podejrzenia – „Homeland” (Ewa Drygalska)
CYKLE
Stare baśnie na nowo w kinie opowiedziane – Śpiąca królewna nie chce się obudzić (Grażyna Stachówna)
Niezrealizowany film – „Nostromo” Davida Leana (Bartosz Kazana)
Sylwetka Evy Green (Ewa Szponar)
Ai Weiwei – indywidualność w zglobalizowanym świecie (Agnieszka Szeffel)
KSIĄŻKI
Krzysztof Loska, „Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna” (Grażyna Stachówna)
Piotr Kletowski, Piotr Marecki, „Piotr Szulkin. Życiopis” (Maciej Stasiowski)
CZASOPISMA
„Sight & Sound”, „Cargo/Film/Medien/Kultur”, „Cahiers du Cinéma”, „American Cinematographer”