Pochodzący z 1896 roku film Georges’a Méliès’a, w którym zarejestrował on przygotowania do kąpieli swojej żony, zainicjował fascynujący pochód nagusek i nagusów przez historię kina. Nie było to łatwe, bo cenzura jest wyczulona bardziej na nagość niż nawet na przemoc i w obnażonych udach widzi większe niebezpieczeństwo niż w westernowym kolcie.
Dziś nagość wkracza do filmowego art house’u, dopomina się obecności w hollywoodzkim mainstreamie, korzysta z konwencji pornografii, by zbliżyć się bardziej do tajemnicy człowieka. Obnażenie jest więc gestem artysty i performance’em wykonawcy, który może zaangażować widza jak żaden inny. Nagość jest tematem najnowszych „EKRANów”, z otwierającymi magazyn esejami o roli nagości we współczesnym kinie, serialu i teatrze, a także w historii polskiego filmu. Nagość – jako temat artystycznej wypowiedzi – pojawia się również w innych artykułach: w eseju poświęconym Catherine Breillat, w monograficznym szkicu o filmowym feminizmie, w wywiadzie z Michaelem Glawoggerem, a nawet w portrecie Michaela Fassbendera.
Z nagością związany jest kostium, bo sama nagość często staje się odzieniem. Temu bardziej klasycznemu poświęcony jest uzupełniający poprzedni numer artykuł Jagody Murczyńskiej, według której kostium jest kodem – komunikatem nie mniej ważnym niż słowo. Ubiór pojawi się ponadto w historycznofilmowej refleksji Urszuli Woźniakowskiej o genezie Bollywoodu.
Ponadto w numerze wywiady z Leszkiem Dawidem, reżyserem obsypanego nagrodami podczas tegorocznego festiwalu w Gdyni filmu „Jesteś Bogiem”, oraz z Tadeuszem Lubelskim, autorem wydanej niedawno „Historii niebyłej kina PRL”.
Lipcowym filmem numeru został „Prometeusz” Ridleya Scotta, długo oczekiwany powrót słynnego reżysera do gatunku, który przyniósł mu przed laty największe uznanie. Blok tematyczny zainicjowany przez najnowsze dzieło Scotta uzupełniają artykuły poświęconego twórczości reżysera w ostatniej dekadzie oraz teksty o współczesnym filmie science fiction i o alternatywnych wersjach scenariusza trzeciej części obcego.
TEMAT NUMERU
Prawda i fetysz. Nagość we współczesnym kinie (Ewa Szponar)
„Ja się ciebie wstydzę”. O nagości w polskim kinie (Sebastian Jagielski)
Goło niewesoło (Bartosz Staszczyszyn)
Skandal oswojony. Nagość na scenie (Łukasz Ziomek)
Granie z pieprzykiem (Tomasz Z. Majkowski)
ODKRYCIA
„Katalin Varga” (Peter Strickland)
„Jesteś Bogiem” (Leszek Dawid)
„Z dystansu” (Tony Kaye)
„Śpiąca królewna” (Catherine Breillat)
„Kobieta na skraju dojrzałości” (Jason Reitman)
„Rodzina fundamentem państwa” (Robert Sedláček)
„Alpy” (Jorgos Lanthimos)
„Ściany boczne” (Gustavo Taretto)
„Chwała dziwkom” (Michael Glawogger)
„Wirtualna wojna” (Jacek Bławut)
„Alois Nebel” (Tomáš Luňák)
FILM NUMERU
„Prometeusz” (Ridley Scott)
Dekada Ridleya Scotta (Piotr Mirski)
Gdzie „Obcych” trzech… O alternatywnych scenariuszach filmu „Obcy 3” (Maciej Stasiowski)
Znane nieznane światy. Nowe kino science fiction (Michał Lesiak)
PORTRET FILMOWCA
Catherine Breillat (Joanna Chludzińska)
DIALOGI SZTUK
Kostium mówi (Jagoda Murczyńska)
Po nitce… do kadru. Rozmowa z Zygmuntem Laskowskim (Krystyna Matuszewska)
HISTORIA KINA
Historia alternatywna kina polskiego. Rozmowa z Tadeuszem Lubelskim (Przemysław Kaniecki)
Rozgwieżdżony firmament Bollywoodu (Urszula Woźniakowska)
„Lady Snowblood”. Krwawa Królewna Śnieżka z Kraju Kwitnącej Wiśni (Agnieszka Kamrowska)
CELA 56
Judd Apatow – Strach przed dorastaniem (Jakub Izdebski)
FELIETONY
Tadeusz Lubelski
Agata Bielik-Robson
WYWIADY
Z własnej perspektywy. Rozmowa z Leszkiem Dawidem (Anna Bielak)
Nie wierzę w globalizację. Rozmowa z Michaelem Glawoggerem (Urszula Lipińska)
TEORIA KINA
„Romans” kina z feminizmem (Małgorzata Radkiewicz)
NIEFABULARNE FORMY FILMOWE
Werner Herzog. Homo spiritualis idzie do kina (Magdalena Kempna-Pieniążek)
W spirali animowanej przemocy (Mariusz Frukacz)
MEDIA
„Mad Men” – amerykańska Apokalipsa (Patrycja Włodek)
Upadek kobiety czystej – „Tess d’Urberville” (Patrycja Włodek)
CYKLE
Niezrealizowany film – projekty Alfreda Hitchcocka (Krzysztof Loska)
Sylwetka Michaela Fassbendera (Patrycja Włodek)
KSIĄŻKI
Bogusław Skowronek, „Film w przestrzeni kultury audiowizualnej. Studia, szkice, interpretacje” (Patrycja Włodek)
Charles Drazin, „The Finest Years. British Cinema of the 1940s” (Bartosz Kazana)
CZASOPISMA
„Sight & Sound”, „FLM”, „Cahiers du Cinéma”, „Film Comment”