Call for papers nr 75
Call for papers magazynu „Ekrany” 3/2025 (75)
Termin przyjmowania abstraktów: 18 maja 2025
Odpowiedź redakcji: 24 maja 2025
Termin przesyłania gotowych tekstów: 30 czerwca 2025
mail: redakcja.ekrany@gmail.com
Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do kolejnego numeru „Ekranów”. Publikujemy zarówno dłuższe artykuły o charakterze analitycznym, teoretycznym oraz historycznym, dotyczące szeroko pojętego medium filmowego oraz pokrewnych zjawisk audiowizualnych, jak i krótkie teksty – recenzje Odkryć, czyli wartościowych tytułów, które nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. Zapraszamy do zgłaszania tekstów dotyczących kina współczesnego, sylwetek aktorów, seriali, historii oraz teorii kina. Interesują nas nie tyle analizy poszczególnych filmów, ile spojrzenie na kino jako zjawisko społeczno-kulturowe. Zachęcamy więc do nadsyłania propozycji z zakresu problematyki produkcji i odbioru filmu, estetyki, ideologii, społecznego funkcjonowania kina czy jego politycznych uwarunkowań.
Każdy numer posiada także liczący ok. 30% objętości pisma temat numeru.
Temat numeru 3/2025 to Kino nowych technologii
Kino od samych swoich początków dotrzymywało kroku rozmaitym technologicznym transformacjom, czasem stając się wręcz ich kulturowym zwierciadłem. Rewolucja cyfrowa, jaka stopniowo dokonała się na przełomie XX i XXI wieku, otworzyła przed ekranowym medium zupełnie nowe możliwości, włączając je w szerszy strumień digitalnych obrazów i dźwięków. Coraz częściej to nie plan zdjęciowy, a postprodukcja oparta na cyfrowych narzędziach jest kluczowym i najbardziej złożonym etapem tworzenia filmu. Dzisiaj tempo zmian w tym zakresie wyznacza między innymi rozwój sztucznej inteligencji i związana z tym automatyzacja wielu procesów twórczych. Kod, algorytm, VR czy chmura przestają być eksperymentalnym przyborem i dodatkiem, zajmując stałe miejsce we współczesnym warsztacie audiowizualności.
W epoce syntezatorów mowy, deepfake’ów, CGI generowanego w czasie rzeczywistym czy montażu i korekcji barwnej wspomaganej przez AI kino po raz kolejny stanęło w obliczu (r)ewolucji. Dodatkowo mierzy się z nowymi praktykami odbiorczymi społeczeństwa doby streamingu i social mediów opartych na pędzie ruchomych obrazów. W „Ekranach” 3/2025 przyglądamy się zatem przemianom kina pod wpływem najnowszych XXI-wiecznych technologii, zarówno w wymiarze estetycznym, narracyjnym, produkcyjnym, jak i odbiorczym.
Pod Państwa rozwagę proponujemy następujące tematy:
// Postprodukcja 2.0 – automatyzacja montażu, korekcji barwnej, efektów wizualnych i dźwiękowych; postprodukcja w chmurze, zdalność i globalizacja pracy nad filmem;
// Transformacja zawodów filmowych i procesów kreatywnych w erze cyfrowego kina postprodukcji
// Egalitaryzacja postprodukcji w erze AI? – jak dostęp do zaawansowanych narzędzi zmienia kino niezależne i amatorskie?
// Smart VFX – przełomowe możliwości efektów wizualnych i dźwiękowych (deepfake, AI rotoskopia, real-time CGI, wirtualne plany zdjęciowe) i nowy wymiar cyfrowej magii
// Sztuczna inteligencja – twórca, współtwórca czy narzędzie? Generatywne modele językowe i wizualne, sztuczna inteligencja w scenariopisarstwie, pre- i postprodukcji; ludzka sprawczość, prawa autorskie i etyka w erze AI
// Ekranowy kolaż i nowe praktyki kompozytowania obrazu – współczesna warstwa wizualna jako przestrzeń hybrydyzacji estetyk, technik i źródeł
// Kino immersyjne i spersonalizowane – storytelling w VR, interaktywność filmowego doświadczenia i nowe formy identyfikacji
// Co nas kręci, co nas podnieca – algorytm jako kurator naszego „repertuaru dnia codziennego”; systemy rekomendacji w streamingu
// Dane, trendy, predykcja – Jak platformy i modele AI wpływają na to, co i jak się tworzy; rola algorytmu w preprodukcji filmowej.
// Sztuczna inteligencja w dubbingu oraz lokalizacji filmów i seriali – AI dubbing, voice cloning i inne możliwości
// Non-camera XXI wieku – filmy generowane tekstem i AI video
// Przyszłość jest dziś – ekranowe wizje cyfrowej, wirtualnej i AI-owej rewolucji; oswajanie, strach, fantazja, predykcja
// TikTokizacja mainstreamu? – jak social mediowe imaginarium wpływa na kino i kanały jego konsumpcji?; GIFy, estetyka krótkiej formy i szybkiego rytmu; repetycja, percepcja scrollującego widza i nowe tempo odbioru
// Social media i komunikatory internetowe wyzwaniem dla filmowej narracji – jak smartfony i powszechność wirtualnej komunikacji zmieniły sposób opowiadania historii?;
// Interfejs, emotki, filtry, paski wyszukiwania, ekranowy wertykalizm jako elementy estetyki współczesnego kina