Call for papers nr 74
Kino i moda
Call for papers magazynu „Ekrany” 2/2025 (74)
Termin przyjmowania abstraktów: 26 stycznia 2025
Odpowiedź redakcji: 2 lutego 2025
Termin przesyłania gotowych tekstów: 2 marca 2025
mail: redakcja.ekrany@gmail.com
Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do kolejnego wydania czasopisma o tematyce audiowizualnej “Ekrany”. Publikujemy zarówno dłuższe artykuły o charakterze analitycznym, teoretycznym oraz historycznym, dotyczące szeroko pojętego medium filmowego oraz pokrewnych zjawisk audiowizualnych, jak i krótkie teksty – recenzje Odkryć, czyli wartościowych tytułów, które nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. Zapraszamy do zgłaszania tekstów dotyczących kina współczesnego, sylwetek aktorów, seriali, historii oraz teorii kina. Interesują nas nie tyle analizy poszczególnych filmów, ile spojrzenie na kino jako zjawisko społeczno-kulturowe. Zachęcamy więc do nadsyłania propozycji z zakresu problematyki produkcji i odbioru filmu, estetyki, ideologii, społecznego funkcjonowania kina czy jego politycznych uwarunkowań.
Każdy numer posiada także liczący ok. 30% objętości pisma temat numeru.
Temat numeru 2/2025 to Kino i moda
Moda. Jest integralnym elementem filmowego mise en scène, budzi zachwyt i ma realny wpływ na pozaekranową estetykę dnia codziennego, a mimo to w krytyce i filmoznawstwie traktowana jest z dezynwolturą lub niezrozumieniem. Pragniemy odczarować tę perspektywę, poświęcając letni numer “Ekranów” wielokierunkowym relacjom kina i mody.
Interesować nas będą nowe i tradycyjne ujęcia badawcze, metodologiczne i krytycznofilmowe pozycjonujące kostium jako ważny element znaczeniotwórczy, a także nieoczywiste odczytania historii filmowych strojów oraz różnorakie strategie w ich projektowaniu. Jeśli moda stereotypowa etykietowana jest jako domena kobiet, chcemy uchwycić ją nie tyle jako narzędzie opresji (zdezelowany symbol gorsetu), ile emancypacji – tak filmowych bohaterek, jak i projektantek, designerek oraz kostiumgrafek współtworzących kino. Jak zwykle zajmować nas będą powiązania globalnego przemysłu modowego i kinowego oraz przenikanie się ich kapitałów, a także traktowanie mody jako dyskursu i dekonstrukcja jej ideologicznego (lub krytycznego) potencjału. “Ekrany” 2/2025 będą też skrojone pod wzrokową przyjemność (czy kostiumy mogą być ucieczką od male gaze?), estetyczną jouissance i taktylne wrażenia, które podczas filmowego seansu żywią chyba wszyscy widzowie odróżniający rajstopy od pończoch.
Pod Państwa rozwagę proponujemy następujące tematy:
// Kostiumologia a filmoznawstwo. Jak badać stroje, modę i kostiumy w kinie?
// Nie tylko dodatek. Znaczeniotwórcza, ikonograficzna i narracyjna funkcja kostiumu
// Przyczyny marginalizacji kostiumu w piśmiennictwie filmowym – ujęcia krytyczne
// Przemysł filmowy i przemysł modowy – wzajemne wpływy i powiązania
// Realizm, kamp, emfaza, pastisz – strategie twórcze w kostiumografii
// Kostiumografka jako filmowa (współ)twórczyni – ujęcie genderowe
// Kostium a makijaż, fryzura, scenografia, rekwizyt – ekranowa i produkcyjna orkiestracja kinowego designu
// Jeansy Jandy, podkoszulek Brando, kurtka Goslinga – ikoniczność filmowych kostiumów; strój bohaterów filmowych jako symbol i metafora
// Domy Gucci i biografie Coco Chanel – kreatorzy mody na ekranie (fabuła oraz dokument)
// Modny czy modowy – filmowe stroje a współczesne trendy
// Method dressing, norm core, trendsetting – moda i osobisty styl jako element stardomu
// Historia kina jako historia dragu – nicowanie porządków i alternatywne perspektywy
// Kulturowe przywłaszczenia czy inspiracje? Modowe praktyki neokolonialne i orientalizujące
// Kino anty-modowe – kostiumowa dezynwoltura jako artystyczna subwersja