Call for papers nr 73
Call for papers magazynu „Ekrany” nr 1 (73)/2025
Termin przyjmowania abstraktów: 14.10.2024
Odpowiedź redakcji: 22.10.2024
Termin przesyłania gotowych tekstów: 16.12.2024
mail: redakcja.ekrany@gmail.com
Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do kolejnego wydania czasopisma o tematyce audiowizualnej “Ekrany”.
Publikujemy zarówno dłuższe artykuły o charakterze analitycznym, teoretycznym oraz historycznym, dotyczące szeroko pojętego medium filmowego oraz pokrewnych zjawisk audiowizualnych, jak i krótkie teksty – recenzje Odkryć, czyli wartościowych tytułów, które nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. Zapraszamy do zgłaszania tekstów dotyczących kina współczesnego, sylwetek aktorów, seriali, historii oraz teorii kina. Interesują nas nie tyle analizy poszczególnych filmów, ile spojrzenie na kino jako zjawisko społeczno-kulturowe. Zachęcamy więc do nadsyłania propozycji z zakresu problematyki produkcji i odbioru filmu, estetyki, ideologii, społecznego funkcjonowania kina czy jego politycznych uwarunkowań.
Każdy numer posiada także liczący ok. 30% objętości pisma temat numeru.
Temat numeru 1/2025 to GROZA
W najnowszym numerze „Ekranów” przyjrzymy się ekranowej grozie, nie zatrzymując się jednak na gatunku horroru.
Nie da się ukryć – jest się czego bać. Powody do strachu nawarstwiają się w zatrważającym tempie i obejmują na równi sprawy globalne (wojna, klimat, pandemia, napięcia polityczne i społeczne, sztuczna inteligencja), jak i prywatne (kondycja psychiczna, kruchość relacji, samotność, wstyd i upokorzenie). Boimy się o świat, siebie i innych, ale boimy się też innych, siebie i świata. Być może ci, którzy mają więcej na sumieniu, boją się dzisiaj bardziej, a może nie – arogancja i kapitał chronią nawet przed lękiem, a najbardziej wystraszone są jednostki słabsze, niepewne swojej pozycji. Nic więc dziwnego, że w ciągu ostatnich lat kino grozy zyskało na popularności – zarazem diagnozując naszą straszną współczesność, jak i rozładowując bieżące napięcia (wszak strach może przynieść także frajdę).
Skoro groza coraz bardziej oddala się od konwencji, zbadajmy, jak współcześnie poszerzyły się jej granice.
Zapraszamy do nadsyłania pomysłów na teksty.
Oto proponowane tematy:
// Współczesne przemiany horroru – kontynuacje, hybrydy gatunkowe, nowe strategie i formuły
// Thriller dnia codziennego – praca pod presją, mobbing, horror dorastania/przemijania, toksyczne rodziny, relacje i związki
// Groza rzeczy martwych – duchowe wnętrze, sprawczość i mordercze skłonności przedmiotów
// Straszne miejsca i ich zwodniczy urok – od zamczysk po obskurne lokale; estetyka grozy
// Stare potwory w nowym kinie – długie życie demonów, monstrów, mitycznych istot; modyfikacje klasycznych historii
// Sympathy for the devil – odwracanie perspektywy, uczłowieczanie potworów, motywacje zła
// Strach i płeć po #metoo – lęk przed zawstydzeniem, ujawnieniem, oskarżeniem, zemstą
// Eat the rich, lęk przed czarną planetą – odwracanie hierarchii władzy jako źródło terroru
// Cybergroza – hejt, samotność w sieci, cyberprzestępcy, toksyczne społeczności, dark web, sztuczna inteligencja
// Twój mroczny pasażer – frustracja, nałóg, trauma, depresja, fobia jako narzędzia budowania grozy
// Relacja strachu ze śmiechem, groteską i absurdem
// Zabij swój strach – oswajanie lęków poprzez kino
// Strach się bać – ucieczka od dyskomfortu, przestrzenie tabu, trigger warnings, czyszczenie kina
// Dreszcz, krzyk, obrzydzenie, rozkosz – reakcje ciała na straszne filmy
// Kultura kina grozy – wspólnotowość, praktyki fanowskie, specjalistyczne festiwale i platformy streamingowe, grindhouse, direct to video, niski budżet
// Gdzie jest groza w polskim kinie?