EKRANy 5(15)/2013
Audio-kino

Na akustykę filmową składa się zarówno słowo mówione, muzyka i dźwięki, jak również – w konsekwencji – milczenie i cisza. To zagadnienie niezwykle obszerne i skomplikowane, zaś język analizy dźwięku jest trudny, opisowy, pełen metafor i metonimii. Mimo to w najnowszym numerze „EKRANów” podjęliśmy próbę opisu filmowej akustyki, przyglądając się jej w rozmaitych ujęciach. Otwierający cykl artykułów tekst Jana Topolskiego stanowi wprowadzenie do tematu dźwięku we współczesnym kinie artystycznym ze szczególnym uwzględnieniem jego przestrzenności. W kolejnych artykułach przywołujemy m.in. wybitnych kompozytorów współczesnego kina – Alberto Iglesiasa, autora muzyki do filmów Pedra Almodóvara, oraz Ernsta Reijsegera, znanego ze współpracy z Wernerem Herzogiem. Osobne teksty poświęciliśmy przeglądowi najbardziej znaczących filmowych rejestracji koncertów oraz fenomenowi rockowych show. Polecamy również artykuł Macieja Stasiowskiego o sztuce teledysku, prezentujący to zjawisko nie tylko w aspekcie historycznym.

Spis treści

TEMAT NUMERU
Taktyka powolności i ciszy (Jan Topolski) Alberto Iglesias – nadworny kompozytor don Pedra (Grażyna Stachówna)
Wzniosłość i groza. Muzyczny świat Wernera Herzoga (Andrzej Gryz)
Na żywo, w twoim salonie (Bartosz Kazana, Maciej Stasiowski)
Fotofonia. Interaktywne i pełnometrażowe teledyski (Maciej Stasiowski)
Zobaczyć muzykę, czyli rock na scenie (Andrzej Pitrus)

ODKRYCIA
„Wielka piękność” (Adam Kruk), „Młoda i ładna” (Piotr Czerkawski), „Maniak” (Piotr Mirski), „Excision” (Amelia Wichowicz), „Norte, koniec historii” (Magdalena Bartczak), „Paradżanow” (Maciej Gil), „Uwiedź i porzuć” (Miłosz Stelmach), „Bernie” (Michał Lesiak), „Lista płatnych zleceń” (Marcin Zembrzuski)

FILM NUMERU
Wampiryczni kochankowie – „Only Lovers Left Alive” (Urszula Lipińska)
Pamiętniki nastoletnich wegetarian (Joanna Łuniewicz)

KINO WSPÓŁCZESNE
Pedro Costa – Sztuka znikania (Magdalena Bartczak)
Traumy japońskiego kina. Rozmowa z Krzysztofem Loską (Jakub Przybyło)

HISTORIA KINA
Split screen – historia rozbitego świata (Rafał Syska)
Maratończyk – Alexander Kluge (Thomas Elsaesser)
Odkryte w archiwach – „Dom” (Jakub Przybyło)

FELIETONY
Tadeusz Lubelski, Piotr Mirski

ZABIĆ BOBRA
Nic nie rozumiem – rozmowa z Janem Jakubem Kolskim (Michał Dondzik)
Film, którego nie ma (Grażyna Stachówna)

DOKUMENT
Ćwiczenia dialogowe – „Ojciec i syn”, „Ojciec i syn w podróży” Marcela i Pawła Łozińskich (Piotr Pławuszewski)

TEORIA FILMU
Od poradników po narracje prowincjonalne. Krótki przewodnik po piśmiennictwie o muzyce filmowej (Iwona Sowińska)

SERIALE
Stary znajomy w nowej skórze – „Endeavour” (Bartosz Kazana)

GRY WIDEO
Powrót do lochów – „Neverwinter” (Mateusz Felczak)

CYKLE
John Baldessari: nigdy więcej nudnej sztuki (Andrzej Pitrus)
Życie Joanny d’Arc. Niezrealizowany scenariusz Gleba Panfiłowa (Joanna Wojnicka)
Mads Mikkelsen: czuły barbarzyńca / wrażliwy potwór (Ewa Szponar)
Deerstalker Mr Holmesa (Róża Kane)

FESTIWALE
Pięś Smaków – Tetsuya Nakashima: kalejdoskop odmienności (Jagoda Murczyńska)
Ars Independent – Edyp w poczekalni: Lior Shamriz (Paweł Świerczek)
Bill Viola w Blain|Southern (Andrzej Pitrus)

KSIĄŻKI
Alicja Helman, „Ścieżkami utraconego czasu. Twórczość filmowa Chena Kaige” (Agnieszka Kamrowska)
András Bálint Kovács, „The Cinema of Béla Tarr. The Circle Closes” (Maciej Bobula)

CZASOPISMA
„Cahiers du Cinéma”, „Film Comment”