Call for papers nr 62

CFP magazynu „Ekrany” nr 2 (62) / 2022

 

NOWA MĘSKOŚĆ

 

Termin przyjmowania abstraktów: 24.10.2021   

Odpowiedź redakcji: 29.10.2021

Termin przesyłania gotowych tekstów: 20.12.2021   

mail: redakcja.ekrany@gmail.com

 

Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do kolejnego wydania czasopisma o tematyce audiowizualnej “Ekrany”. Publikujemy zarówno dłuższe artykuły o charakterze analitycznym, teoretycznym oraz historycznym, dotyczące szeroko pojętego medium filmowego oraz pokrewnych zjawisk audiowizualnych, jak i krótkie teksty – recenzje Odkryć, czyli wartościowych tytułów, które nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. Zapraszamy do zgłaszania tekstów dotyczących kina współczesnego, sylwetek aktorów, seriali, historii oraz teorii kina. Interesują nas nie tyle analizy poszczególnych filmów, ile spojrzenie na kino jako zjawisko społeczno-kulturowe. Zachęcamy więc do nadsyłania propozycji z zakresu problematyki produkcji i odbioru filmu, estetyki, ideologii, społecznego funkcjonowania kina czy jego politycznych uwarunkowań.

Każdy numer posiada także liczący ok. 30% objętości pisma temat numeru.

Tematem numeru 2/2022 jest nowa męskość.

Współczesna męskość może być przyjemna niczym różowa marynarka z weluru noszona  przez Daniela Craiga podczas premiery najnowszego Bonda. Ujmijmy “kryzys męskości” w duży cudzysłów i potraktujmy zmieniające się wzorce męskości jako szansę, a nie zagrożenie. Wierzymy bowiem, że nowa męskość może być wartością pozytywną, o ile okaże się kategorią parasolową i inkluzywną: mieszczącą różne orientacje, etniczności, neuro(a)typowości, mobilności i formy ekspresji. Choć może wydawać się, że w dyskursie politycznym męskość naprzemiennie zrównywana jest z toksycznością lub z fantazmatem dominacji, współczesna kultura proponuje nam alternatywę. To właśnie na pozytywnych aspektach męskości chcielibyśmy się skupić: zebrać wzorce, poddać je analizie i skomentować. Oczywistym frontem zmian są kinowe reprezentacje mężczyzn: melancholijny Bond, drugoplanowy Mad Max czy emocjonalny ​​Elio to jedynie najjaskrawsze przykłady, za którymi skrywają się bohaterowie o nowych wrażliwościach, postawach i ciałach. Oprócz nich szczególnie interesują nas męskie inkluzywne inicjatywy i sojusze na planie filmowym, a także różnorakie męskie wspólnoty widzowskie oraz fanowskie ukształtowane w obrębie szeroko pojętej kultury filmowej. 

Czy hipermęskość może istnieć bez seksizmu? Jak być męskim sojusznikiem w przemyśle filmowym? Jak pokonać toksyczność i walczyć z patriarchatem, który krzywdzi także mężczyzn? To tylko niektóre z pytań – pod Państwa rozwagę proponujemy, między innymi, poniższe zagadnienia:

// “Kryzys męskości” jako szansa, przewartościowanie i nowe rozdanie w kinie;

// Men’s studies a filmoznawstwo i krytyka filmowa;

// Nowe performatyki męskości; mężczyzna jako spektakl (moda, gesty, deklaracje, zachowania);

// Cielesność, sensualność, fizyczność – paradygmaty i nowe propozycje;

// Kinowa męskość w zwierciadle LGBT+; relacje męskości i niebinarności;

// Wspólnoty gejowskie jako współtwórcy kina;

// Od K-dram przez RuPaula do Dwayne’a Johnsona: spektrum współczesnych męskości;

// Rurki millenialsów i dresy GenZetów – męskość jako kategoria pokoleniowa;

// Ojcostwo, synostwo, braterstwo, kumpelstwo – nowe polityki wrażliwości;

// Męskie wspólnoty odbiorcze; pożytki z manosfery;

// Mężczyźni jako ofiary patriarchatu – filmowe ujęcia;

// HeForShe w przemyśle filmowym, męscy sojusznicy w świecie kina;

// Rasowe, klasowe, historyczne i narodowe wzorce męskości;

// Modyfikacje “męskich” gatunków filmowych; uwrażliwianie herosów; dowartościowanie słabości

// Już z niczego nie można się śmiać? Kinowe rewizje “męskiego humoru”;

// Zachwyt chłopieńcością – nowe pokolenie aktorów a kanony męskiego piękna;

// Prekursorzy: nietoksyczna męskość lub jej zwiastuny w kinie dawnym.