Call for papers nr 59

Współczesne kino koreańskie

CFP magazynu „Ekrany” nr 3 (59) / 2021

 

Termin przyjmowania abstraktów: 30.05.2021   
Odpowiedź redakcji: 05.06.2021
Termin przesyłania gotowych tekstów: 18.07.2021   
mail: redakcja.ekrany@gmail.com

 

Zapraszamy do nadsyłania propozycji tekstów do kolejnego wydania czasopisma o tematyce audiowizualnej “Ekrany”. Publikujemy zarówno dłuższe artykuły o charakterze analitycznym, teoretycznym oraz historycznym, dotyczące szeroko pojętego medium filmowego oraz pokrewnych zjawisk audiowizualnych, jak i krótkie teksty – recenzje Odkryć, czyli wartościowych tytułów, które nie miały jeszcze swojej polskiej premiery. Zapraszamy do zgłaszania tekstów dotyczących kina współczesnego, sylwetek aktorów, seriali, historii oraz teorii kina. Interesują nas nie tyle analizy poszczególnych filmów, ile spojrzenie na kino jako zjawisko społeczno-kulturowe. Zachęcamy więc do nadsyłania propozycji z zakresu problematyki produkcji i odbioru filmu, estetyki, ideologii, społecznego funkcjonowania kina czy jego politycznych uwarunkowań.

Każdy numer posiada także liczący ok. 30% objętości pisma temat numeru. Tematem numeru 3/2021 jest współczesne kino koreańskie.

Kino południowokoreańskie już od lat 90. pozostaje jedną z najciekawszych światowych kinematografii. Rozpropagowane dzięki nagradzanym filmom Park Chan-wooka i Kim Ki-duka, nowy poziom rozpoznawalności i międzynarodowego uznania uzyskało dzięki niedawnym triumfom filmu „Parasite” Bong Joon-ho. W poświęconym tej kinematografii numerze „Ekranów” chcemy bliżej przyjrzeć się źródłom i konsekwencjom tego sukcesu – zbadać kształtujące koreańskie kino uwarunkowania produkcyjne, kulturowe i artystyczne oraz nakreślić jego wiodące trendy i najciekawsze zjawiska.

 

// k-pop, Samsung, Oldboy – Korea Południowa jako globalna marka i mechanizmy budowania międzynarodowego prestiżu kulturowego

// przemiany kina koreańskiego ostatnich dekad (kluczowi autorzy, nurty, filmy)

// koreańska recepta na kino gatunkowe i najważniejsze gatunki tej kinematografii

// państwo, korporacje, producenci – rynek filmowy Korei Południowej i jego instytucjonalne, prawne i biznesowe otoczenie

// koreański star system

// kino „domowe” i „eksportowe” – różnice w obiegu wewnętrznym i w międzynarodowym odbiorze koreańskich filmów

// dyskursy mniejszościowe w kinie koreańskim (LGBT, migracje, etniczność itd.)

// poza głównym nurtem – animacja, dokument, kino awangardowe i niezależne w Korei

 

Objętość tekstu w „Ekranach” to 12-24 tys. znaków ze spacjami, z wyjątkiem odkryć (4700) i recenzji książek (5200 znaków).